کد خبر: ۲۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
جزییاتی از نقاهتگاه حیوانات؛
در روزهای پایانی سال گذشته، انتشار فیلم دلخراش سگ آزاری و زوزه‌های از سر درد، صدای اعتراض فعالان حوزه حقوق حیوانات را درآورد و منجر به اعتراض و مطالبه گری آنها در زمینه ضرورت بهبود وضعیت حیوانات بی‌سرپرست در کشور شد. حادثه‌ای که علاوه بر واکنش جدی سازمان محیط زیست در زمینه دستگیری متخلف، برگزاری نشست‌های متعدد با فعالان حوزه حقوق حیوانات و در نهایت تدوین پیش نویس ماده واحده حمایت از حقوق حیوانات را به دنبال داشت.
اینجا «سگ‌کشی» ممنوع است

اگرچه در ابتدای مسیر درک اهمیت حقوق حیوانات بی سرپرست و ضرورت قانونگذاری در این زمینه قرار داریم اما بی‌شک آشنایی با گروه‌ها و مراکز کم‌جانی که جانانه برای حفظ و حمایت از حقوق اولیه حیوانات بی سرپرست فعالیت می کنند، خالی از لطف نیست تا مگر روزی به جایگاهی برسیم که به حیوانات بی‌سرپرست به عنوان بخش اضافی پیرامون خود ننگریم بلکه با مسئولیت پذیری و تعهد انسانی درصدد حمایت و حفاظت آنها برآییم و حداقل برای این حیوانات حق اولیه "حیات" را قائل باشیم.

"نقاهتگاه حیوانات معلول و آسیب دیده صانعی" از جمله موسساتی است که با مجوز سازمان محیط زیست، برای حفاظت از حیوانات خیابانی کمر همت بسته است.

اینجا «سگ‌کشی» ممنوع است

مریم صانعی، سرپرست "نقاهتگاه حیوانات معلول و آسیب دیده صانعی" با بیان اینکه نگهداری و درمان حیوانات معلول را از پنج سال قبل شروع کرده است، می گوید: نقاهتگاه حیوانات معلول و آسیب دیده صانعی در باغی در شهرستان چهار دانگه تهران مستقر است و در حال حاضر حدود 60 سگ در این محل نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه این مرکز، نقاهتگاه است و حیوانات بیمار مورد تیمار و مداوا قرار می‌گیرند، ادامه می‌دهد:‌ همه تمرکز مرکز روی حیوانات معلول و نقص عضوی و نابینا است. در این مرکز سعی داریم روی همه حیوانات فعالیت داشته باشیم و در این راستا نیز کارهای درمانی حیواناتی چون جغد، عقاب، گوسفند، آهو و... را انجام داده‌ایم ولی در کل فعالیت مرکز بیشتر روی سگ‌ها و گربه‌هایی است که در سطح شهرها دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند یا مورد آزار و اذیت مردم قرار می‌گیرند، تصادف می‌کنند، یا توسط شهرداری با گلوله زخمی و رها می‌شوند.

اینجا «سگ‌کشی» ممنوع است

وی با رد برخی ادعاها، تاکید می‌کند: در نقاهتگاه حیوانات معلول به هیچ وجه توله کشی و خرید و فروش صورت نمی‌گیرد و فعالیت‌ها متمرکز بر نژاد نیست بلکه بر درمان حیوانات خیابانی و آسیب دیده به ویژه معلول متمرکز است.

صانعی با اشاره به اینکه این نقاهتگاه نمایندگانی در کشورهای دیگر چون استرالیا، کانادا و آلمان دارد، اظهار می کند: این افراد بعد از آشنایی با گروه، داوطلبانه به ما پیوسته و کارهای مربوط به خارج از کشور را انجام می‌دهند.

اینجا «سگ‌کشی» ممنوع است

به گفته سرپرست نقاهتگاه حیوانات معلول و آسیب دیده صانعی، همه هزینه های مرکز توسط مردم و به صورت خیریه تامین می‌شود.

این فعال حقوق حیوانات در باره نحوه پذیرش حیوانات آسیب‌دیده در این نقاهتگاه نیز می‌گوید: وقتی مردم در کوچه و خیابان و جاده‌ها حیوانات زخمی و بیمار را می‌بینند با مرکز تماس می‌گیرند و گزارش می‌دهند و ما نیز در صورت داشتن ظرفیت، پذیرش می‌کنیم، بنابراین تنها حیوانات بیمار در این مرکز نگهداری می‌شوند که این امر تا بعد از پایان دوره درمان نیز ادامه دارد.

وی ادامه می‌دهد: در این مرکز علاوه بر مداوا، واکسیناسیون و عقیم‌سازی حیوانات بیمار را انجام می‌دهیم و در نهایت برای آنها سرپرست پیدا می‌کنیم، برای حیواناتی که سالم شوند و معلولیت نداشته باشند سرپرست و محل زندگی اعم از باغ، ویلا، کارخانه و... پیدا می‌کنیم.

صانعی ادامه می‌دهد: به ندرت پیش می‌آید که یک نفر بخواهد از یک سگ و گربه کور یا فلج نگهداری کند، بنابراین از این مرحله، کار نمایندگان خارج از کشور شروع می‌شود که برای آنها یا سرپرست پیدا می‌کنند یا نیاز این حیوانات معلول به ویلچر را اعلام می کنند.

اینجا «سگ‌کشی» ممنوع است

سرپرست این نقاهتگاه حیوانات معلول و آسیب دیده در ادامه با اشاره به اینکه بعد از واگذاری حیوانات به خانواده‌ها و افراد، پیگیر احوال آنها هستیم و از آنها می‌خواهیم عکس و فیلم حیوانات را برای ما بفرستند، همچنین اظهار می‌کند: همه هزینه‌های مرکز حتی اجاره، از طریق کمک‌های خیرانه مردم تامین می‌شود.

وی در پایان با اشاره به حمایت ریاست سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری محیط زیست استان تهران در دریافت مجوز، درباره مشکلات کار خود می گوید: در فعالیت خود باید چند موضوع را مدنظر داشته باشیم از جمله اینکه طبق باورها، سگ نجس است. همچنین به لحاظ فرهنگی نیز در این زمینه مشکل داریم چون برخی معتقدند در شرایط کنونی آدم‌ها بیشتر از حیوانات به کمک احتیاج دارند و از این لحاظ کار ما را قبول ندارند، بنابراین توان تبلیغ گسترده نداریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: