کد خبر: ۳۳۴۱
تعداد کل نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
بررسی موازینِ ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی

 باز هم جشنواره‌ای دیگر و باز هم بحث شیرین «من چی بپوشم؟»، البته این بار از سوی ستاره‌های داخلی! بله! این روزها، شاهد آغاز به کار یکی دیگر از رویدادهای بزرگ هنری جهان یعنی جشنواره فیلم کن خواهیم بود. امسال نیز مانند سال‌های گذشته، نمایندگانی از ایران در این مراسم شرکت خواهند کرد؛ «فروشنده» اصغر فرهادی و «وارونگی» بهنام بهزادی دو فیلمی هستند که از ایران برای بهدستآوردن نخل طلا تلاش خواهند کرد. فیلم اصغر فرهادی، روز آخر اکران فیلمها و یک روز پیش از اختتامیه به نمایش درمیآید و بهنام و بهزادی و دیگر عوامل فیلمش نیز 29 اردیبهشت ماه، پیش از اکران فیلمشان روی فرش قرمز خواهند رفت. همه منتظرند ببینند، پس از چند پوشش اخیر بازیگران زن ایرانی در جشنواره فیلم کن و دیگر جشنوارهها، این بار ترانه علیدوستی، بازیگر فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی، با چه پوشش و ظاهری روی فرش قرمز جشنواره کن حاضر خواهد شد. دیگر نماینده ما کتایون شهابی خواهد بود که روی صندلی داوران می‌نشیند.

بدون شک امسال نیز همچون سال‌های گذشته یکی از مسائلی که سروصدای زیادی به پا خواهد کرد مساله نحوه پوشش ستارگان زن ایرانی خواهد بود که وظیفه خطیری را بر عهده دارند؛ آنها از یک طرف باید به گونه‌ای لباس بپوشند که مطابق عرف و در شأن جامعه ایرانی – اسلامی ما باشد و از طرف دیگر آراستگی زن ایرانی را به رخ جهانیان بکشند. در واقع آنها باید این پیام را به گوش جهانیان برسانند که زیبایی و آراستگی ظاهر و لباس، هیچ منافاتی با پوشش اسلامی ندارد.
درصددیم با نگاهی به پوشش ستاگان داخلی در جشنواره‌های گوناگون بین‌المللی به این موضوع جنجالی که همیشه سروصدای بسیاری به پا می‌کند، بپردازیم. بنابراین، ابتدا به سوابق پوششی بازیگران ایرانی در جشنواره
های جهانی می پردازیم و سپس به برخی موازین که بازیگران ایرانی توانستهاند با رعایت آنها، خوشپوش هم باشند. با گزارش تحلیلی «مدآنلاین» در این باره همراه باشید.

وقار خانم شاهنامهپوش

از فاطمه معتمدآریا و مانتوی زیبایش در جشنواره آسیا پاسیفیک شروع می‌کنیم. این مانتوی بلند از طرفی مطابق شأن یک زن مسلمان بود و از طرف دیگر، به دلیل طرح‌های مینیاتوری و اشعار شاهنامه فردوسی که روی آن بسته بود، وقار و آراستگی بینظیری به سیمین سینمای ایران می‌داد.

نیکیِ مشکیپوش با برش آزاد!

از دیگر پوشش‌هایی که پیش از این، نظرها را در این زمینه به خود جلب کرد، پوشش نیکی کریمی در جشنوره «ونیز» بوده است: لباسی به رنگ ترکیبی سفید و مشکی که به دلیل برش آزاد و مدل بلندی که دارد، وقار و متانت خاصی را به این بازیگر ایرانی داده است. از طرف دیگر قسمت سفید این لباس، ظاهر او را از ایستایی و سادگی یک پوشش سرتاسر مشکی خارج کرده است.

لیلا حاتمی و معماری لباس

نمی‌شود از لباس‌های زیبا سخن گفت و لیلا حاتمی را نادیده گرفت. لیلا جزو آن دسته از هنرمندانی است که در انتخاب لباس‌هایش وسواس زیادی نشان می‌دهد و تا حدودی توانسته بین زیبایی و پوشش کامل، تناسب و هماهنگی به وجود آورد. پیش از این طی گزارشی در «مدآنلاین»، همه حضورهای بینالمللی او را به همراه عکسها بررسی کردهایم؛ برای خواندن آن گزارش و دیدن همه عکسها اینجا کلیک کنید. اینجا اما از بین همه لباس‌های او در جشنوارههای بینالمللی دست به انتخاب یکی از زیباترین‌ها زده‌ایم که قدمتی 180 ساله دارد و در واقع میراث مادری مهرنوش شاهحسینی است؛ آرشیتکتی که از سال 1374 داشته‌های معماری‌اش را به طراحی لباس وارد کرد. در این لباس فاخر، لیلا در عین پوشیدگی کامل، یکی از هنرهای بسیار قدیمی و زیبای ایرانیان یعنی نقدهدوزی را به رخ جهانیان کشید.

روسری، کلاه یا شال؛ انتخابهای حجاب موی سر

یکی از قواعد اساسی بازیگران زن ایرانی که در خارج از کشور باید آن را رعایت کنند، پوشش موی آنها است که در قوانین اسلامی و ایرانی به آن تاکید زیادی شده است. اغلب هنرمندان پوشش‌های کلاهمانند به سر می‌کنند. برخی دیگر نیز شالی ساده به روی سر می‌اندازند و عده کمی نیز روسری به سر می‌کند.

با نگاهی به عکس‌های منتشر شده از ستارگان ایرانی در جشنواره‌های خارجی، میتوان دریافت نگار جواهریان با پوشیدن شالی با گل‌های طلایی، یکی از بهترین انتخابها را داشته است. او با این شال و ابروهای دخترانه‌اش مانند دختران عکس‌های مینیاتوری جلب نظر می‌کند.

و در نتیجه...

لباس مناسب برای یک بانوی ایرانی و مسلمان، لباسی است که نه خیلی تنگ باشد و نه خیلی آزاد و بی‌قواره. یک پیراهن یا مانتوی بلند از این لحاظ که پاهای او را می‌پوشاند، میتواند یکی از بهترین گزینهها باشد. از طرف دیگر، در مراسم رسمی، همه ستارگان بزرگ با پوشیدن لباس‌های بلند آراستگی و وقار خاصی را به ظاهر خود می‌دهند.

نکته دیگری که نمی‌توان از آن غافل بود، پوشش موهای یک هنرمند است. بازیگران ما می‌توانند با کمی جستوجو و خلاقیت، سر و گردن خود را به گونه‌ای بپوشانند که هم زیبا باشد و هم شئونات اسلامی – ایرانی نیز در آن حفظ شود.

با همه این اوصاف، از امشب ماراتن کن آغاز میشود و میتوان منتظر بود و به یکی از برجستهترین وجوه پرداختهای رسانهای به این مراسم چشم دوخت؛ به پوشش بازیگران و سینماگران، بهخصوص اینجا در ایران و برای سینماگران ایرانی. آنها بیش از باقی، زیر نظر لنز رسانهها هستند. 


انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
0
0
رعایت حجاب زن مسلمان در همه جای دنیا وفای به عهد با خدا یش را میرساند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: