کد خبر: ۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
بعد از سخنان روز گذشته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت سالگرد ورود امام به کشور، در حمایت از سیدحسن خمینی، انتقادات از او آغاز شد.
هاشمی روی سیبل. بعد از سخنان روز گذشته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت سالگرد ورود امام به کشور، در حمایت از سیدحسن خمینی، انتقادات از او آغاز شد.

روزنامه شرق در ادامه نوشت: تندترین واکنش را روزنامه کیهان داشت که سخنان هاشمی را توهین و هجمه به بیت امام(ره)، خط و میراث امام(ره) به جای دفاع دانست.

حجت‌الاسلام تویسرکانی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین هم دیروز به خبرگزاری بسیج گفت: «بلایی که بر سر آقای منتظری و بعضی از چهره‌های محبوب زمان امام(ره) آمد باید مراقب باشند که این اتفاق برای ایشان و برخی از نزدیکانشان نیفتد. آقای هاشمی توسط بزرگان نظام و دلسوزان نظام باید مورد نصیحت قرار بگیرد؛ چون مسیری را که انتخاب کرده است مسیری بدفرجام است».

او با اشاره به این که پروژه تعیین رهبری که در دوران حضرت امام از سوی بعضی از شخصیت‌ها کلید خورد که منجر به قائم‌مقامی آقای منتظری شد و آن فرجام تلخ برای آقای منتظری پیش آمد، همین فرجام نیز برای سیدحسن خمینی کلید زده شده است، افزود: «به دنبال این هستند که رهبری را موروثی کنند. این روش نوعی دیکتاتوری است و مردم شجاع و بصیر ایران اسلامی پاسخ این جریان‌ها را خواهد داد و زیر بار چنین مکر و فریبی نخواهد رفت».

دیروز، روزنامه جوان، و جمعی از شخصیت‌های متعلق به جناح اصولگرا و همین‌طور محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یک‌به‌یک به هاشمی پاسخ دادند. واکنش به سخنان هاشمی درحالی است که دیروز هم‌زمان فارس خبر داد با توجه به موضع‌گیری‌های روز گذشته هاشمی‌رفسنجانی درباره شورای نگهبان، جامعه روحانیت مبارز به صورت قطعی نام وی را از فهرست خود حذف کرد.

با این حال، مسئول رسانه‌ای جامعه روحانیت مبارز با تکذیب این خبر به تابناک گفت: «درباره حضور آقای هاشمی در فهرست خبرگان در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است و خبر مخالفت جامعه روحانیت با حضور نام آقای هاشمی در فهرست خبرگان صحت ندارد».

کیهان دیروز مدعی شد سخنان هاشمی حرکتی از روی عصبانیت بوده و دلایل آن را باید در شکست پروژه‌ای انتخاباتی دانست؛ چراکه به ادعای کیهان، ورود سیدحسن به پروژه انتخابات خبرگان به اصرار هاشمی بوده و خودش برنامه و قصدی جدی برای ورود به این انتخابات نداشته است! روزنامه کیهان مدعی شد: «هاشمی‌رفسنجانی سخنان خود را با حمله به شورای نگهبان آغاز کرد و در پوشش دفاع از سیدحسن خمینی گفت: صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنید؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما اجازه داد که یکجا بنشینید و داوری کنید؟ برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟ چه کسی اجازه داد که اسلحه برای شما باشد و تریبون‌ها برای شما باشد؟ چه کسی اجازه داد که تریبون‌های نماز برای شما باشد و صداوسیما برای شما باشد؟ چه کسی به شما اینها را داد؟ اگر امام خمینی و نهضت ایشان و اراده عمومی مردم نبود، هیچ‌کدام از اینها نبودند. زمانی که باید همه به هم تبریک بگوییم هدیه بدی به بیت امام دادید. همه باید به امام(ره) و بیت ایشان خود را بدهکار حساب کنیم، بدهکارها هدیه‌ خوبی در مقدمه انتخابات به بیت امام ندادند. ان‌شاءالله خداوند از تقصیرتان بگذرد و پشیمان شوید و عذرخواهی کنید!»

روزنامه کیهان در ادامه با طرح این پرسش که اما چرا هاشمی با ادعای دفاع از بیت حضرت امام(ره) چنین بی‌پروا به شورای نگهبان حمله می‌کند؟ نوشت: «پاسخ را در جای دیگری باید جست. طبق اطلاعات موثق، عامل اصلی نامزدی سیدحسن خمینی برای انتخابات مجلس خبرگان هاشمی بوده است. حتی یکی از نزدیکان سیدحسن هم که در انتخابات خبرگان ثبت‌نام کرد و صلاحیتش احراز نشد، با اصرار هاشمی وارد گود شد و تصمیمی در این زمینه نداشت. خبرهای غیررسمی حاکی است تصمیم عدم شرکت سیدحسن در آزمون علمی خبرگان نیز چند شب پیش از آزمون در جلسه‌ای محفلی و باز هم با نظر وی گرفته شد. تحلیل‌های بعدی جریانات و افراد همسو با این طیف نیز مؤید این خبر است. با این وصف سخنان دیروز آقای هاشمی در دفاع از بیت امام را باید تلاشی برای جبران یک پروژه شکست‌خورده دانست. پروژه‌ای سیاسی و شخصی که متأسفانه بیت حضرت امام(ره) را ابزاری برای رسیدن به هدف می‌بیند».

این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه آقای هاشمی در سخنان دیروز خود از اعضای شورای نگهبان می‌خواهند به‌ خاطر عدم احراز صلاحیت علمی سیدحسن خمینی توبه کرده و از بیت امام(ره) عذرخواهی کنند، نوشت: «نگاهی به برخی مواضع و اقدامات عملی آقای هاشمی‌رفسنجانی نشان می‌دهد آنکه باید از روح بلند امام (ره) و بیت شریف ایشان عذرخواهی کند، کس دیگری است». کیهان در ادامه مدعی می‌شود حلقه یاران هاشمی از افراد هتاک و فحاش به امام تشکیل شده است. همچنین درباره خانواده هاشمی نوشت: «البته داستان بیت هاشمی، همسری که مردم را دعوت به آشوب می‌کند، دختری که از دوستی با منافقان مسرور است تا پسری غرق در مفاسد اقتصادی که با گردن‌کلفتی می‌گوید رأی دادگاه را قبول ندارد و ارتباطش با مواضع دیروز وی، خود داستان مفصل و عبرت‌آموز دیگری است که بماند برای فرصتی دیگر».

روزنامه جوان هم دیروز با اشاره به سخنان هاشمی‌رفسنجانی در انتقاد از ردصلاحیت حسن خمینی نوشت: «کجا از امام آمده است که هرکس به من شبیه بود یا از خاندان من بود باید بی‌حساب و کتاب وارد سیاست و حکومت شود؟ مگر می‌شود به‌خاطر انتساب شخصی به امام، قوانین کشور را نادیده گرفت؟ با این قاعده به سیدحسین خمینی، فرزند آقا مصطفی خمینی ظلم شده است. چرا آن نوه امام مورد تفقد هاشمی قرار نمی‌گیرد؟ همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی مدیون امام هستند، اما نه امام و نه دموکراسی و نه اسلام، ویژه‌خواری از طریق وراثت را تأیید نمی‌کنند».

یک خبرگزاری هم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج دانشجویی، نوشت: «از چه زمانی شورای نگهبان باید به‌واسطه ارتباط نسبی با بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی یا هر شخص دیگری به قول حضرت‌عالی هدایایی را به سمت بیوت این اشخاص در قالب رانت‌های سیاسی ارسال کند؟ در بیانیه بسیج دانشجویی آمده است: «متأسفانه این‌گونه به نظر می‌رسد که شما از ابتدا نیز قصد داشته‌اید با به‌صحنه‌کشاندن نوه حضرت امام و قربانی‌کردن وی و سپس ایجاد تنش و آشوب‌های سیاسی و دمیدن در آتش اختلافات برای خود وجهه‌ای فراهم کنید و از این فضای ابهام آلود به نفع خود بهره برده و از این مظلوم‌نمایی کاذب و سیاسی نهایت استفاده را ببرید».

آیت‌الله موحدی‌کرمانی هم دیروز در اشاراتی غیرمستقیم گفت: «همواره باید توجه و حواس ما به بیانات رهبر باشد چه رهبر دیروز که امام(ره) بود و چه رهبر امروز که مقام معظم رهبری هستند؛ امام به شورای نگهبان می‌گفت قاطعانه بایست و رهبری هم همین را می‌گوید. اگر می‌خواهیم بیت امام را از هر نقطه‌ضعفی منزه کنیم باید سخنان امام را عملیاتی کنیم. خود امام به شورای نگهبان می‌فرمودند محکم بایست و رهبری هم همین را می‌گویند».

میزان هم به نقل از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: «ایجاد هرگونه التهاب و تنش در آستانه انتخابات می‌تواند موجبات برهم‌خوردن آرامش در جامعه را فراهم کند. همه ‌چیز باید به شکل قانونی پیش برود و نخبگان و مسئولان باید دست به دست هم دهند تا آرامش در جامعه حکم‌فرما شود». حمید رسایی نماینده مردم تهران هم که ید طولایی در مخالفت با هاشمی دارد، دیروز در تذکری گفت: «معتقدم آقای هاشمی با اظهارات روز گذشته خود درباره شورای نگهبان، التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه ندارد و قطعا باید در مورد این موضوع فکر شود».

در این ‌میان، سخنان هاشمی از سوی برخی اصلاح‌طلبان هم با واکنش روبه‌رو شده است. البته نقد اصلاح‌طلبان به سخنان هاشمی از جنسی دیگر است؛ آنها نگرانند این‌گونه اظهارنظرها در این روزها به ضرر اصلاح‌طلبانی که در انتظار تأیید صلاحیت دوباره از شورای نگهبان هستند، تمام شود؛ مثلا محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر و معاون رئیس دولت اصلاحات در کانال تلگرامی خود نوشت: «انتقاد تند آقای هاشمی‌رفسنجانی از شورای نگهبان را در این روزها اصلا نمی‌فهمم. می‌شد هرگونه نقدی را پس از پایان وقت رسمی اعتراضات و پاسخ شورای نگهبان انجام داد. درست در اوج رایزنی‌ها و گفت‌وگوها و نیاز به همدلی برای ساخت آینده‌ای بهتر و علاقه بسیاری به حضور حسن‌آقای خمینی و دیگران در خبرگان و مجلس، این هجوم تند و بی‌مقدمه تنها می‌تواند به زیان ردصلاحیت‌شدگان باشد. این چیزی نیست که آقای هاشمی سیاست‌مدار نداند. البته این رفتار در چارچوب پوپولیستی جواب می‌دهد که آرای شخصیت‌های محبوبی مثل حسن‌آقا را به سبد رأی آقای هاشمی سوق دهد».

«عباس عبدی» هم با نقد نوع دفاع هاشمی گفت: «دفاع از سیدحسن هیچ ربطی به انتساب به ریشه خانوادگی ایشان یا بدهی به امام و خانواده امام ندارد. این استدلال نه‌تنها ضعیف و بی‌ربط بلکه نادرست نیز هست و خواسته‌وناخواسته درجهت موجه‌جلوه‌دادن ردصلاحیت ایشان است؛ این منطق قبیلگی و خلاف آرمان‌های شناخته شده است. به نظر می‌رسد آقای هاشمی در موارد دیگر هم با همین منطق انتساب خانوادگی یا بدهکار و طلبکاربودن، از افراد دفاع یا به آنها حمله می‌کنند. اینکه چه کسانی این صلاحیت‌ها را تشخیص می‌دهند، همان‌هایی هستند که آقای هاشمی هنگام ریاست خود بر خبرگان آنان را متولی این کار قرار داد. به نظرم (هاشمی) عدم تأیید و حضور حسن‌آقا در انتخابات را ترجیح می‌دهند».

با این‌حال، بر خلاف نظر عبدی، اصلاح‌طلبان دیگری بودند که بخواهند از نگاه هاشمی دفاع کنند. دراین‌میان، موسوی‌تبریزی، نایب‌رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، گفت: زمان حیات امام وقتی در دوره‌های دوم و سوم مجلس برخی را رد کردند امام ایستاد و آنها را برگرداند. در مجلس ششم برای نظارت استصوابی معنایی گذاشته شد که شورای نگهبان آن را قبول نکرد و به مجمع رفت در آنجا گفتند هرکسی از منابع چهارگانه دلیل معتبر بیاورد رد خواهد شد و غیر از این، عدم احراز و رد صلاحیت‌ها معنا ندارد.

بر اساس گزارش ایلنا، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: خانواده امام امروز از محبوبیت بالایی در جامعه برخوردار هستند و این باعث خوشنامی است. درحالی‌که محبوبیت خانواده امام عده‌ای را نگران می‌کند؛ چراکه رأی‌آوری برخی شخصیت‌ها مثل سیدحسن خمینی بسیار بالاست. همه آنها که کنار سفره امام و انقلاب نشسته‌اند مدیون انقلاب هستند و باید با چنگ‌و‌دندان آن را حفظ کنند. بدون شک اینکه گفته می‌شود دلیل ردصلاحیت سیدحسن خمینی امتحان‌ندادن وی است، درست نیست. بدون شک اگر اجتهاد و سطح اطلاعات سیدحسن خمینی از برخی بیشتر نباشد، کمتر نیست و مردم امروز به‌خوبی متوجه این موضوع هستند.

همچنین محسن غرویان، استاد حوزه با اشاره به رصلاحیت سیدحسن خمینی گفت: شاید این ردصلاحیت برای خیلی‌ها ایجاد سؤال کرده باشد. یادگار امام و بیت امام همواره خادم ملت بوده و هستند و موضع خوبی در مسائل انتخابات گرفته‌اند، اما درعین‌حال فردی مثل سیدحسن خمینی با انتخابات قهر نمی‌کند و به‌خوبی می‌داند عالم سیاست فراز و نشیب‌هایی دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: