کد خبر: ۳۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
قیمت نفت طی دومین هفته پیاپی توانسته رشدی را تجربه کند که با تمرکز بر حفظ ایجاد تعادل در بازار نفت با کاهش برنامه‌ریزی نشده مازاد تولید در هفته گذشته، به دست آمده است.
دومین هفته پیاپی اقبال برای بازار نفت

اگرچه روز جمعه بازار نفت شاهد کاهش قیمت بوده است اما آمارها نشان می‌دهد که طی دومین هفته پیاپی به طور متوسط در هفته گذشته قیمت نفت روندی افزایشی داشته است.

نفت برنت با کاهشی 11 سنتی معادل 48.70 دلار به فروش رفت که این قیمت از رشدی که طی 6 ماهه گذشته کرده و قیمت را به 49.85 سنت رسانده بود، کمتر است.

نفت خام تگزاس غربی نیز در معاملات روز جمعه 47.75 دلار قیمت‌گذاری شد که این میزان معادل 41 سنت کاهش یافته است و از قیمت متوسط هفت ماهه یعنی 48.09 دلار نیز کمتر است.

همچنین تعداد دکل‌های نفتی آمریکا نیز در هفته‌ای که گذشت نسبت به هفته پیش از آن بدون تغییر یعنی در حد 318 دکل باقی مانده است.

با این وجود نفت دومین هفته افزایش قیمت را در پی اختلالاتی که در تولید در کشورهای نیجریه، کانادا و لیبی رخ داده و باعث کاهش تولید شد، تجربه کرد.

دومینیک چیرچلا از موسسه مدیریت انرژی می‌گوید که به طور کلی تلاطمات بازار نفت تمایل به رشد قیمت دارد که این موضوع در اثر اعتقاد فعالان بازار به این است که بازار نفت در حال تنظیم کردن خود است و روند کاهش تولید ناخواسته در برخی کشورها پروسه تنظیم بازار را سرعت می‌بخشد.

در نیجریه فعالیت‌های نظامی تولید نفت را به کمترین سطح در بیش از 22 سال اخیر یعنی 1.4 میلیون بشکه در روز کاسته است.

در کانادا نیز آتش‌سوزی در یکی از شهرهای نفت‌خیز تولیدکنندگان را به کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام این کشور ناچار کرد اگرچه در روزهای گذشته روند تولید این کشور در حال احیاست.

ناآرامی‌های داخلی در لیبی نیز موجب کاهش تولید نفت در این کشور شده است و طبق برخی تخمین‌ها این کاهش تولید‌های اخیر باید بی شک روند تعادلی بازار را سرعت بخشد.

با این حال برخی تحلیل‌گران انتظار دارند که افزایش قیمت نفت در هفته‌های اخیر به زودی اثر خود را از دست بدهد و این در حالی است که از هفت هفته گذشته اختلالاتی که در تولید نفت به وجود آمده بود، باعث شد بازار شش هفته افزایش قیمت را تجربه کند.

به این ترتیب برخی تحلیل‌گران می‌گویند که ادامه مازاد تولید بر تقاضا در بازار نفت و افزایش مدام ذخیره های نفتی قیمت‌های نفت را تحت فشار قرار خواهند داد به طوریکه ممکن است قیمت نفت به کمتر از 30 دلار کاهش پیدا کند.

در کنار همه این شرایط هنوز به نظر می‌رسد احتمال به دست آمدن توافقی برای تنظیم بازار در نشستی بین اوپک و غیر اوپک بسیار ضعیف باشد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه می‌گوید بازار با اضافه تولیدی نزدیک به 1.5 میلیون بشکه در روز نسبت به تقاضا مواجه است و البته آب پاکی را روی دست انتظار برای رسیدن به توافق نفتی در دور بعدی نشست اوپک که قرار است دوم ژوئن برگزار شود ریخته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: