کد خبر: ۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
دولت چین در راستای مبارزه با تروریسم در این کشور ، از اختصاص جوایز نقدی به افرادی که به افشای فعالیت های تروریستی آنلاین در فضایی مجازی اقدام می کنند ؛ خبر داد.
خبرگزاری «شین هوا» چین روز دوشنبه به نقل از یک مقام شورای مرکزی اداره فضای مجازی چین موسوم به (سی.ای.سی) که خواست نامش فاش نشود ؛ گفت: دولت چین درنظر دارد به افرادی که گزارش های مفیدی درخصوص فعالیت های آنلاین تروریستی در این کشور را به نیروهای امنیتی ارائه کنند مبلغ 100 هزار یوآن جایزه نقدی که معادل 15 هزار دلار آمریکا است پرداخت کند.
به گفته این مقام رسمی ؛ امروزه اینترنت و فضای مجازی به کانالی موثر برای فعالیت تروریست ها درجهت گسترش اندیشه های افراطی، تندروی های مذهبی و دامن زدن به اختلافات قومی و مباحثی چون جدایی طلبی مبدل شده است.
به نوشته این رسانه دولتی ؛ برخی از جریانات وابسته به گروه های تروریستی با سوءاستفاده از ابزارهای اطلاع رسانی چون وی بو «نسخه چینی توئیتر» یا شبکه های پیام رسانی چون 'وی چت' به شستشوی مغزی زنان و جوانان پرداخته و آنان را با مقاصد خود همسو می کنند.
شین هوا به نقل از این مقام مرتبط با فضای مجازی چین گزارش کرده، افرادی که اطلاعات مفیدی درخصوص چنین فعالیت هایی به نهادهای مربوطه ارائه کنند، مشمول دریافت جوایز نقدی تا سقف تقریبی 15 هزار آمریکا خواهند شد.
این مقام مسئول فضای مجازی کشور چین همچنین با اشاره به آمار سال 2014 میلادی مربوط به مرکزی که مدیریت آن را دارد ؛ گفت: این مرکز در سال 2015ضمن دریافت بیش از 20 هزار مورد گزارش مربوط به فعالیت های خلاف قانون، رقمی معادل 2 میلیون یوآن چین را به عنوان جایزه گزارش کنندگان مختلف پرداخت کرده است.
دولت چین در ماه دسامبر 2015 میلادی پس از انتشار آهنگی از سوی گروه تروریستی داعش به زبان چینی برای جذب نیرو از مسلمانان این کشور، فاز جدیدی از برخورد با ت‍‍‍‍‍‍‍‍‍صاویر، موسیقی و ویدئوهایی که به گفته مقام های این کشور مرتبط با فعالیت های تروریستی بوده اند را در دستور کار خود قرار داده است.
در سال های اخیر چندین عملیات تروریستی در مناطق مختلف چین بخصوص در استان مسلمان نشین «سین کیانگ» در شمال غرب چین به وقوع پیوسته که طی آن شماری کشته و مجروح شدند.
بعد از اقدام تروریستی و حمله افراد سیاهپوش به شماری از مردم در ایستگاه قطاری در جنوب غرب چین که دو سال پیش منجر به مرگ 29 چینی شد، دولت تصمیم گرفت تدابیر ضد تروریستی را تشدید کند.
دولت چین اعتقاد دارد گروه های جدایی طلب در سین کیانگ در پی تاسیس دولت مستقلی تحت عنوان «ترکستان شرقی» هستند. به همین خاطر نیروهای امنیتی چین از دو سال پیش تاکنون عملیات وسیعی را ضد گروه استقلال طلب ترکستان شرقی آغاز کرده و صدها تن را در این رابطه دستگیر کرده است.
هرچند که دولت چین مدعی فعالیت برخی گروه های جدایی طلب و بنیادگرا در مناطق مسلمان نشین این کشور از جمله استان سین کیانگ بوده است اما برخی فعالان حقوق بشری از محدودسازی آزادی های قومی توسط دولت چین تحت لوای برخورد با تروریسم هشدار داده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: