کد خبر: ۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
وزیر اطلاعات ایجاد فضای باز و آزاد اندیشانه را در مسائل راهبردی ضروری دانست و گفت: نباید به تحلیلگران برچسب سیاسی و عوام گرایی زد.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی روز یکشنبه در همایش ملی روش های تحلیل اطلاعات که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، افزود: در عرصه کار اطلاعاتی تجمیع اطلاعات بدون تحلیل جنگلی را درست می کند که برون رفت از آن ترسیم نشده و سرگردانی شدیدی را ایجاد می کند. 
وی ادامه داد: بسیاری از تحلیل ها بدون چارچوب است و ابزارهای ارتباطی هم انتقال این تحلیل های بدون چارچوب را تسهیل کرده است بنابراین هر چه بتوانیم از این ابزارها بهره مثبتی ببریم نتایج بهتری خواهیم داشت. 
وزیر اطلاعات با تاکید بر این که تحلیل ها باید علمی و با مدیریت صحیح باشند نه این که از تحلیل ها پیشگیری و جلوگیری شود. تصریح کرد: تحلیل های اطلاعاتی باید آسیب شناسانه، راهگشا، واقع نگر و نه توهمی و همچنین آینده پژوه باشد. 
علوی تصریح کرد: در تحلیل اطلاعاتی نیازمند همه رشته های علمی اعم از علوم سیاسی، جامعه شناسی، روانشناسی، حقوق و مدیریت خواهیم بود و تمام رشته ها برای تحقق امنیت ملی باید هم افزایی داشته باشند. 
علوی ادامه داد: تحلیل ها باید عقل محور باشد و اگر تحلیل ها از احساسات نشات گرفته باشد یا آمیخته با حب و بغض، خصلت محور و یا سلیقه ای باشد آنگاه امنیت ملی را با مخاطره مواجه خواهد کرد و امنیت ملی مبتنی بر توهم های اطلاعاتی غیرحقیقی خواهد شد. 
وزیر اطلاعات سانسور و خودسانسوری را آفت جدی تحلیل اطلاعاتی دانست و تاکید کرد در این صورت تصمیم گیران کشور از درک حقایق بازمی مانند و این گونه تحلیل ها صرفا به توجیه افکار و نظرات تحلیلگر پرداخته و تصمیم گیران را از مواجهه با شرایط جدید بازمی دارد. 
علوی انحراف در تصمیم سازی و تصمیم گیری های غیرسازنده را که اتلاف منابع و فرصت ها را در پی دارد از نتایج تحلیل های غیرواقعی دانست. 
رئیس شورای هماهنگی اطلاعات فضای باز و آزاداندیشانه در مسائل راهبردی را از ضرورت ها دانست و گفت: باید در تحلیل از برچسب زدن به تحلیلگران و عوام زدگی پرهیز کرد اگر در این عرصه به افراد برچست چپ و راست زده شود تحلیلگر به سمت و فضایی می رود که از این برچسب ها مصون بماند افراد باید بدون واهمه تحلیل اطلاعاتی داشته باشند. 
وی همچنین پرهیز از آمیختن واقعیات با ذهنیات را ضروری دانست و گفت: اگر این اتفاق در کار تحلیل اطلاعاتی عمدی باشد، مصداق خیانت را معنا می دهد. 
وزیر اطلاعات از تحلیلگران اطلاعاتی خواست تا از مطلق گرایی پرهیز کنند و تصریح کرد: تحلیل اطلاعاتی باید نسبیت گرایی که از جمله لوازم طبیعی علوم انسانی است، رعایت شود. همچنین زمانی می توان به داده ها اعتماد کرد که از یک چارچوب علمی طبعیت کند که اگر این گونه نشود، قطعا نتیجه لازم را در اختیار تصمیم گیران قرار نخواهد داد.
علوی استفاده از نرم افزارهای نوین، ایجاد بانک های اطلاعاتی، استفاده از دیدگاه متفکران و اندیشمندان و بهره گیری از خرد جمعی را از ضروریات کار تحلیل اطلاعاتی برشمرد و خاطرنشان کرد: باید با مراکز علمی و نخبگان کشور همکاری کرد و با مراکز پژوهشی و هم افزایی ارتباط داشت.
وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: هرچه کار اطلاعاتی را دانش بنیان دنبال کنیم، به دستاوردهای بهتر، امنیت دانش بنیان تر، پایدارتر و آسیب ناپذیرتر می رسیم و اگر با شتاب مناسب در این عرصه حرکت نکنیم دچار تاخر اطلاعاتی خواهیم شد و زیان می بینیم.
همایش ملی روش های تحلیل اطلاعات به همت دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی با همکاری 30 مرکز علمی و پژوهشی و با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی ، وزیر اطلاعات و جمعی از مقامات کشوری امروز در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: