کد خبر: ۵۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۹ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
پرواز «پیرسوک» در کوچه پس کوچه های شیراز
در نبود سینماهای پرسیا، حافظ و بهمن که ظرف سه سال گذشته در خیابان زند تعطیل شدند، «سینماتک پیرسوک» و «سینما گلستان» با تلاش بخش غیردولتی راه اندازی می شود؛به زودی آیین افتتاح سینماتک گلستان واقع در پل معالی آباد با برخورداری از سه سالن سینمایی مجهز با ظرفیت ٢٥٠ نفره، ٤٠ نفره و ٢٠ نفره برگزار و این سینما به سالنهای استان اضافه می شود.
 ٨٠ سال از اولین روزی که «سینماتک» نخستین بار توسط چند فیلمساز و علاقه مند به هنر هفتم با هدف حفظ و نگهداری تاریخ سینما وارد دایره واژگان سینمایی دنیا شد می گذرد.
افتتاح یک مجموعه فرهنگی هنری در بافت شیراز قدیم
ماموریت سینماتک، حفظ و آرشیو آثار و ابزار مرتبط با سینما است. با اینکه نخستین بار سینماتک مهرماه ۱۳۷۷ در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار نمود؛ اکنون در گراماگرم روزهای داغ تابستان ١٣٩٥ شیراز شاهد این است که به همت گروهی از علاقه مندان فرهنگ و هنر در مسیری قرار گرفته که روزهای پرامیدی برای هنر هفتم در پی دارد. چه آنگاه که سینما هنر و تجربه از سال گذشته راه اندازی شد و چه اکنون که با وجود سینما فرهنگ در کالبد مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس روزانه ده ها نفر را به دیدن فیلم های مطرح سینمای ایران دعوت می کند. هنوز روزهای طولانی از گشایش سینما غزل نگذشته که خبر می رسد کوچه ٣٨ خیابان کریم خان زند شیراز در ساختمانی ٨٠ ساله سالنی هرچند جمع و جور طراحی شده که عنوان سینماتک و میزبانی نمایش و نشست های نقد و بررسی آثار مطرح سینمای ایران و جهان را یدک خواهد کشید.

٣٥ صندلی ثابت برای سینماتک پیرسوک/صدای دالبی و پخش HD و ٣D در خانه ای یکصدساله

بنابر آنچه نیما تقوی، مدیر مجموعه پیرسوک عنوان می کند، این مجموعه فرهنگی و هنری افزون بر سینماتک دارای کافه گالری، انتشارات، امکانات برگزاری همایش، جشنواره و کارگاه است که در خود نخستین پایگاه خبری تخصصی فرهنگی و اجتماعی نیز جای داده است.

وی پیرامون سینماتک پیرسوک می گوید: این سالن دارای ٣٥ صندلی ثابت است که با ویدئوپروجکشن مجهز به پخش ٣D و HD و صدای دالبی اقدام به پخش فیلم های مطرح سینمای جهان با رویکردهای متفاوت می کند.

تقوی منظور از آثار متفاوت سینماتک را پخش فیلم های ساخته یک کارگردان مشخص و مطرح عنوان می کند و می افزاید: از دیگر برنامه های نخستین سینماتک خصوصی شیراز پخش فیلم های یک ژانر به همراه برگزاری نشست نقد و بررسی آن است.

مدیر این مرکز فرهنگی هنری درباره گالری آن هم توضیح می دهد: این نگارخانه به گونه ای طراحی شده که برای پخش ویدئوآرت و مدیاآرت مناسب است و می تواند برای نمایش آثاری از جمله عکس، نقاشی، مجسمه و ... مورد استفاده قرار گیرد.

تقوی نخستین گام در راه اندازی کافه گالری یادشده را نمایشگاه آثاری از مجموعه پرتره های نویسندگان و شاعران مطرح معاصر ایران که توسط استاد علیرضا ظریف تهیه شده اند، عنوان می کند و می گوید: این نگارخانه با ٢٥ پرتره رنگی که ظریف در اندازه های گوناگون آفریده همزمان با روز آغاز بکار مجموعه، گشایش خواهد یافت.

دست کم بر اساس آنچه فعالان میراث فرهنگی در شیراز به آن اذعان می کنند ١٢٠٠ خانه در بافت تاریخی این شهر وجود دارد که هرچند بخشی در گزند و آسیب قرار گرفته، اما آنچه باقی مانده این امکان را دارند که به مراکز فرهنگی و هنری و جاذبه های گردشگری تبدیل شوند. یکی از این نمونه ها که اکنون در فضایی بالغ بر ٨٠٠ متر بازسازی و تجهیز شده مجموعه ایست که با ذوق و سلیقه گروهی از هنرمندان و فعالان فرهنگی از نابودی نجات یافته و آنگونه که تقوی عنوان می کند دست کم برای تبدیل به احسن آن ٢٠٠ میلیون تومان هزینه شده است.

این فعال فرهنگی و هنری شیراز هدف از راه اندازی مجموعه یادشده را اینگونه عنوان می کند که «سالها آرزوی برپایی مجموعه ای داشتیم تا رشته های هنری که همپوشانی دارند را در یکجا گرد آوریم. البته این آرزو به دلیل مشکلات مالی بارها در میانه راه متوقف شد که در نهایت موفق شدیم از آغاز سال ١٣٩٥ با سرمایه گذاری بخش خصوصی آن را به سرانجام برسانیم.»

تلاشی که بدون نگاه به دولت کمتر از ٦ ماه نتیجه داد/٣ سال فرصت فعالیت فرهنگی

تقوی با بیان اینکه هنگام بازسازی و تجهیز این بنای تاریخی بسیاری از هنرمندان و علاقه مندان فرهنگ و هنر در کنار یکدیگر گام برداشتند تا این راه به تنهایی پیموده نشود، اظهار می کند: خوشبختانه با این پشتوانه معنوی که بزرگترین سرمایه است مجموع زمان بازسازی، مرمت و تجهیز که از ٢٢ فروردین امسال آغاز شد کمتر از ٦ ماه به نتیجه انجامید.

او در پاسخ به اینکه آیا برای راه اندازی مجموعه یادشده از وام هم بهره برده شده، عنوان می کند: تجربه های پیشین ما در زمینه استمداد طلبیدن و یاری مالی توسط نهادهای دولتی با شکست روبه رو شده بود، بنابر این تصمیم گرفتیم این بار بدون دریافت تسهیلات فقط با جمع آوری و سرمایه گذاری بخش خصوصی که اهمیت فرهنگ و هنر را خوب درک می کنند این کار را به انجام برسانیم.

این نخستین باری نیست که ظرف ماه های اخیر فرایند راه اندازی مراکز فرهنگی و هنری از جمله نگارخانه ها و آنچه اکنون در مجموعه یادشده تجربه می شود به بناهایی گره خورده که استیجاری است و هر آن ممکن است مالک آن تقاضای استرداد آن را بکند. نمونه این ریسک اقتصادی که تنها با عشق و علاقه توجیه پذیر است را در آنچه ظرف دو هفته گذشته با راه اندازی نگارخانه سروناز در محله قصردشت شیراز خانه باغی تاریخی را از گزند تخریب نجات دهد می شود جستجو کرد.

هستی خالدی، مدیر این نگارخانه می گوید: دست کم ٨٠ میلیون تومان برای تبدیل این خانه باغ به نگارخانه هزینه شد که ظرف سه سال آماده سازی آن به طول انجامید. ساختمان این نگارخانه نیز ماهانه به مبلغ ١٠ میلیون تومان اجاره داده شده است.

این درحالیست که تقوی هم از استیجاری بودن ساختمان مورد اشاره خبر می دهد و می گوید: متاسفانه فقط تا ٣ سال فرصت فعالیت های فرهنگی در این مکان را داریم. گرچه که فرایند بازسازی، مرمت و تجهیز آن بر اساس آنچه که بوده و آنچه امروز در اختیار علاقه مندان قرار گرفته زمین تا آسمان با گذشته متفاوت و این بنای متروکه اکنون به فضایی زنده و پویا تبدیل شده است.

او با این توضیح که مکان یاشده خانه ای مسکونی بوده که سالها به شکل متروک نگهداری می شد، تاکید می کند: قدمت این ساختمان ٨٠ تا یکصدسال تخمین زده می شود که در یکی از قدیمی ترین خیابان های مطرح شیراز قرار گرفته است و پیشینه آن به دوران خاندان زند باز می گردد.

تقوی که افزون بر این تلاش ها، سالها گام های بلندی در انتشار کتاب هم برداشته، می گوید: در آیین گشایش مجموعه یادشده که بخشی از آن به «نشر شیوای پارسی» اختصاص یافته، از نخستین اثر منتشر شده این نشر با عنوان «ورونیک و بابابزرگ نارگیل» رونمایی خواهد شد.

پردیس سینمایی شمال غرب شیراز راه اندازی می شود/تجهیز معالی آباد  به٣٠٠صندلی سینمایی

این در حالیست که از گوشه و کنار شنیده می شود مجموعه ای از سالنهای سینما در شمال غرب شیراز نیز درحال راه اندازی است و منطقه شمال غرب شهر را به امکانات فرهنگی از جمله پردیس سینمایی مجهز خواهد کرد.

بر اساس آنچه عنوان می شود، این مجموعه ١٠ طبقه شامل سه سالن سینما با گنجایش ٢٤،٤٠ و دویست صندلی است که دارای یک کتابفروشی در هزار متر نیز هست و از جمله دیگر بخشهای آن کافه ها و رستوران هایی است که در قالب پردیس فرهنگی در بلوار معالی آباد اداره خواهد شد.

این مجموعه نیز به همت بخش خصوصی ظرف ١٠ سال آماده شده و گفته می شد عیدسعید فطر قرار است یکی از سالن سینمایی آن که گنجایش ٢٠٠تماشاگر را دارد به بهره برداری برسد، اکنون عنوان می شود این مجموعه با عنوان سینما گلستان به زودی گشایش خواهد یافت.

بر اساس آنچه مهدی رنجبر، رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس چندی پیش عنوان کرد: باتوجه به اینکه مخاطب امروز ما نیاز به سینمای خانگی و سینماهای ٥٠و یا یکصد نفره (سینما تک) دارد که ما در شهر شیراز اقدام به تاسیس چنین سینماهایی کرده ایم. از این رو، به زودی آیین افتتاح سینماتک گلستان واقع در پل معالی آباد با برخورداری از سه سالن سینمایی مجهز با ظرفیت ٢٥٠ نفره، ٤٠ نفره و ٢٠ نفره برگزار و این سینما به سالنهای استان اضافه می شود.

رنجبر بیان کرد: هم اینک دو مکان دیگر در شهر شیراز که از فضای فرهنگی و هنری برخوردار هستند برای تبدیل به سینما شناسایی شده است که یکی از این مکان ها برای راه اندازی سالن سینما در شهر صدرا است که این مهم را با اهتمام ویژه دنبال می کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: