کد خبر: ۸۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
یک فعال حقوق زنان گفت: معتقدم کابینه دوازدهم کابینه تاریخ ساز و خط شکن بسیاری از مسائل خواهد بود.

زهرا نژادبهرام، در خصوص نقش زنان در چینش سیاسی کشور اظهار کرد: یقینا با توجه به مطالبات زنان در این دوره، دولت دوازدهم پاسخگوی مطالبات آنها خواهد بود و در چینش سیاسی کابینه دولت دوازدهم شاهد تخصیص تعدادی از کرسی‌های وزارت برای زنان خواهیم بود.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه در دولت دوازدهم در سطوح دیگر از جمله معاونت وزراء و مدیرکل وزارتخانه ها نیز از تخصص زنان استفاده خواهد شد گفت: در دولت یازدهم تجربه موفقی از حضور زنان در کابینه از ریاست سازمان پتروشیمی تا معاونت سازمان آموزش و پرورش و ..  را شاهد بودیم، امروز نیز  جامعه به این باور رسیده‌ که زنان مسئولیت‌های خود را به بهترین شکل در عین سلامت، شفافیت و دوری از هر گونه فساد احتمالی به انجام می رسانند.

این فعال حقوق زنان تصریح کرد: تجربه دولت یازدهم در بعضی از استان‌ها بسیار قابل تأمل است برای مثال استان سیستان و بلوچستان بعنوان یک استان پیشگام در بکارگیری زنان بود و فرصت‌های جدی را برای حضور زنان در عرصه قدرت فراهم کرد،به طوریکه بیش از 70 پست مدیریتی از سطوح معاونت استانداری تا بخشدار، شهردار و ادارات کل و ...در این استان به زنان اختصاص داده شد و این مسئله مؤید آن است که حتی در استان‌های محروم ظرفیت پذیرش حضور زنان در دولت وجود دارد.

نژاد بهرام ادامه داد: پیش بینی می کنم دولت دوازدهم پذیرای تعداد زیادی از زنان در حوزه مدیریتی باشد و امیدوارم کابینه آتی نزدیک به 10 زن را در حوزه‌های اجرایی، مدیریتی در عرصه‌های کلان کشوری در خود جای دهد و به این ترتیب تحولی جدی در عرصه مطالبات زنان از یک سو و از سوی دیگر مطالبات سیاسی جامعه در حال توسعه ایران را فراهم کند.

وی همچنین با بیان آنکه در سایر کشورهای دنیا نیز زنان حضور جدی در عرصه سیاست دارند ، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ایران جزء سرآمدان کشورهای منطقه در زمینه حضور زنان در عرصه سیاست و تصمیم گیری است که البته در دولت دوازدهم در راستای چشم انداز 1404 باهدف  توسعه سیاسی کشور حضور زنان در سپهر سیاسی کشور گسترش خواهد یافت.

این فعال حقوق زنان در ادامه با تاکید برآنکه در حال حاضر جامعه به روشنی توانمندی زنان در تمام عرصه‌ها را رصد می کند گفت: امروز وقت آنست که رسانه‌ها، احزاب و گروه‌های مدنی لیست‌های مورد نظر خود را جهت مشارکت سیاسی زنان به رئیس جمهور ارائه کنند؛ این درحالیست که مطمئنم مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه با دولت همکاری خواهد داشت.

نژاد بهرام در ادامه با بیان آنکه مردم به خاطر دارند مرضیه وحید دستجردی نیز در آن زمان نسبت به سایر وزراء پیشنهادی دولت دهم خیلی راحت در مجلس رای آورد افزود: این موضوع ناشی از اعتماد جامعه نسبت به حضور زنان بوده و «دست پاکی» گزاره پذیرفته شده جهانی در خصوص زنان است،زیرا زنان اغلب به عرصه فسادهای سازمان یافته ورود نمی‌کنند و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری نیاز امروز جامعه مبارزه با فساد و نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی است و زنان در این عرصه بسیار توانمند و کارگشا هستند.

وی همچنین در خصوص ارزیابی فعالیت معاونت زنان و امورخانواده رییس جمهور در دولت یازدهم گفت: مولاوردی جزء پیشانی‌های دولت یازدهم هستند و دولت یازدهم باید به حضور مولاوردی افتخار کند زیرا معتقدم اتفاقاتی که از سوی معاونت زنان ریاست جمهوری افتاد به خصوص تلاش این معاونت در راستای تصویب بند جاری شدن «عدالت جنسیتی» در ماده 116 قانون برنامه ششم توسعه، به تنهایی کفایت می‌کند برای اینکه بگوییم این معاونت موفق عمل کرده است. زیرا تصویب این بند یکی از جدی‌ترین برنامه‌های توسعه کشور و مهم ترین مطالبات زنان بود.

این فعال حوزه زنان ادامه داد: همچنین جاری سازی جریان جنسیتی و توجه به آن و  دور شدن از بسیاری کلیشه‌های ذهنی نسبت به زنان نشأت گرفته از تلاش‌های این معاونت در دولت یازدهم بوده هر چند نقص‌هایی به فعالیت آنان وارد است و باید ظرفیت‌های جدیدی در این معاونت ایجاد شود.

نژاد بهرام همچنین خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله ای که در دولت دوازدهم  باید در دستور کار معاونت زنان قرار گیرد عملیاتی کردن ماده 116 برنامه ششم توسعه است، زیرا ساز و کار نظارت و اجرایی شدن این ماده به عهده این معاونت است و این موضوع جدی‌ترین مطالبه از معاونت زنان در دولت 12 خواهد بود.

وی تصریح کرد: تحقق و اجرای ماده 116 برنامه ششم توسعه که مبتنی بر «عدالت جنسیتی» است،می‌تواند زیرساخت حضور زنان در تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را کاملا تثبیت کند، درحالیکه اگر این ساز و کار مناسب طراحی نشود و نظارت کافی جهت اجرایی شدن آن به وجود نیاید تمام تلاش‌ها برای تصویب این ماده بدون اثر باقی خواهد ماند.

این فعال حقوق زنان در پایان تاکید کرد: درحال حاضر نیاز است معاونت زنان و امور خانواده رییس جمهور لابی و تلاش لازم جهت نهادینه کردن نقش زنان در کابینه دوازدهم را داشته باشد و از رئیس جمهور بخواهد تا وزرایی را به مجلس معرفی کنند  که رویکردشان نسبت به مسائل جنسیتی رویکرد توسعه یافته‌ای باشد زیرا در دولت یازدهم علی رغم تمام تلاش‌ها این رویکرد وجود نداشت،به همین دلیل نیاز است در دولت دوازدهم وزرایی انتخاب شوند که موضوعات جنسیتی برای آنان مسئله نباشد و مسائل جنسیتی در ذهن آنان کاملا جا افتاده باشد تا بتوانند معاونان و مدیران کل خود را براساس شایستگی افراد انتخابات کند و زمانیکه می‌خواهند در شورای معاونین خود بنشینند احساس نگرانی و ترس از حضور یک زن نداشته باشند بلکه حضور زنان  را بعنوان فرصتی برای بهبود کار در نهاد خود بدانند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: