کد خبر: ۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۰۳ تير ۱۳۹۶
اگر سوار این دو خودرو شده باشید حتماً متوجه شده‌اید که هر دویشان از لحاظ میزان صدای کابین و نرمی حرکت از وضعیت قابل قبولی برخوردارند. فرمان هر دو خودرو هیدرولیک و با دقت مناسب است، اما در پیچ‌ها و ویراژها تندر ۹۰ به خاطر آیرودینامیک بهتر، چابک‌تر ظاهر می‌شود.
خودروی دنا را می‌توان پسرخوانده‌ی سمند خواند. خودرویی با مشخصات فنی سمند، اما با چهره‌ای جدیدتر و زیباتر. دنا نه تنها در ظاهر بیرونی که از لحاظ طراحی داخلی هم جهش بزرگی داشته و به این ترتیب توانسته آبرویی برای خود دست و پا کند. در مقابل تندر نود را داریم. محصولی که از رومانی به ایران آمد و تحت امتیاز «رنو» تکثیر شد. خودرویی با چهره‌ای نه چندان جدید، اما همچنان جذاب؛ به همراه لذت رانندگی بالا. در سال‌های اخیر هر دوی این خودروها ارتقا یافته‌اند و این روزها در بازار خودرو دنا پلاس و تندر نود فیس‌لیفت هم یافت می‌شوند.

با گشتی که در وبسایت‌های قیمت‌گذاری خودرو و دیوار زدیم، دیدیم که نزدیک بودن قیمت این دو خودرو و یکی بودن کلاسشان (سدان) می‌تواند بهانه‌ی خوبی برای مقایسه‌شان باشد.

پس در ابتدا به بررسی طراحی داخلی و خارجی بپردازیم:

از لحاظ ظاهر و طراحی بیرونی می‌توان دنا را برنده دانست. طراحی  به روز به همراه خطوط جذاب و هماهنگ، ظاهر دنا را عضلانی کرده‌ و به آن جلوه‌ی خاصی بخشیده‌، این در حالی است که ظاهر تندر نود با وجود جذابیت‌هایش متعلق به پانزده سال پیش است. 

در بخش طراحی داخلی نیز دنا همچنان بهتر ظاهر شده است. تندر نود از همان سال‌های عرضه تغییر چندانی نکرده است، و با آنکه در مدل فیس لیفت از طراحی داخلی ساندور استفاده شده است، اما همچنان این تغییرات چنگی به دل نمی‌زند. گروه طراحی ایران خودرو در بخش داخلی دنا اما از مواد با کیفیت و متدهای نوین بهره برده‌ است. حضور سانروف، کانال‌های تهویه هوای مستقل برای سرنشینان عقب، سیستم پخش جدید با صفحه نمایش لمسی و دوربین دید عقب، همگی نشانه‌هایی از تلاش دنا جهت رسیدن به استانداردهای تازه است. از لحاظ راحتی صندلی‌ها هر دو خودرو وضعیتی مشابه دارند، اما می‌توان صندلی‌های تندر نود را اندکی راحت‌تر دانست.

با توجه به این موارد دنا برنده‌ی این بخش دانست.

بررسی فنی:

اگر سوار این دو خودرو شده باشید حتماً متوجه شده‌اید که هر دویشان از لحاظ میزان صدای کابین و نرمی حرکت از وضعیت قابل قبولی برخوردارند. فرمان هر دو خودرو هیدرولیک و با دقت مناسب است، اما در پیچ‌ها و ویراژها تندر ۹۰ به خاطر آیرودینامیک بهتر، چابک‌تر ظاهر می‌شود. از لحاظ شتاب نیز، تندر نود به خاطر سبک بودن عملکرد بهتری دارد (شتاب صفر تا صد تندر نود: ۲/۱۰ ثانیه و شتاب صفر تا صد دنا: ۳/۱۲ ثانیه.) مصرف سوخت تندر ۹۰ نیز از دنا پایین‌تر است (مصرف بنزین تندر ۹۰ در جاده استاندارد: ۸/۶ لیتر در هر صد کیلومتر و مصرف دنا در جاده استاندارد: ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر). از لحاظ آلودگی و میزان همخوانی با محیط زیست نیز موتور تندر ۹۰ به خاطر یورو ۵ بودن از موتور یورو ۴ دنا قابل اعتمادتر است.

سرعت نهایی خودرو دنا و قدرت موتور دنا از خودرو تندر ۹۰ بیشتر است و از همین جهت برای مسافرت و طی کردن مسیرهای طولانی دنا پیشنهاد بهتری است.

در نتیجه‌گیری می‌توان گفت که دنا با وجود تلاشهای قابل تقدیر در بخش ظاهری، همچنان در رقابت فنی با ماشین سواری تندر۹۰ چند قدم عقب است و اگر قرار باشد خودرویی با کیفیت رانندگی و فنی بهتر انتخاب کنیم، تندر ۹۰ گزینه‌ی مناسب‌تری است. اما اگر ظاهر برایتان اهمیت بیشتری دارد، به جرات می توان گفت دنا یک سر و گردن از L90 بالاتر است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: