کد خبر: ۸۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۲ - ۳۰ تير ۱۳۹۶
جشنواره‌های بومی و جشن تیرگان در روستای کرچک قائم برگزار می شود.
 به‌مناسبت روز ۲۶ عیدماه یا جشن تیرگان که در واقع با روز ملی دماوند همراه شده به همین مناسبت جشنی امروز ۳۰ تیرماه در روستای کرچنگ شهرستان قائم‌شهر از ساعت ۱۶ و ۳۰ الی ۲۰ و ۳۰  دقیقه برگزار می‌شود.

در این جشنواره برنامه ویژه‌ای برای آذری‌های مقیم قائم‌شهر که با موسیقی آذری عاشیق قدرت و گروه بازی‌های حماسی آذربایجان همراه است و نیز غرفه‌های غذاهای محلی و صنایع دستی نیز دایر بوده و همچنین کشتی لوچو اجرا می‌شود.

«محسن عزیزی» دبیر اجرایی جشنواره تیرگان و روز ملی دماوند در شهرستان قائم‌شهر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که جشن تیرگان و جشن دماوند و در واقع تقارن این دو موضوع موجب ایجاد شادی و نشاط در میان مردم می‌شود، گفت: پرتاب تیر آرش برای مشخص کردن مرز ایران و توران و چون آن تیر از فراز البرز پرتاب شد و دماوند نیز در این راستا قرار داشت به همین دلیل این دو موضوع با هم در تقابل هستند.

 عزیزی افزود: از حدود ۱۳ سال گذشته تا کنون این جشن برگزار می‌شود و امسال نیز ۲۳ تیرماه در دماوند برگزار شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه جشن دماوند ملی است و می‌تواند در تمامی نقاط ایران برگزار شود امسال تصمیم بر آن شد تا در قائم‌شهر این جشن برگزار شود.

دبیر اجرایی این جشنواره، گقت: هدف جشن تیرگان این است که این جشن‌ها محدود به یک مکان نباشد و گسترش پیدا کند و در شهرهای دیگر نیز برگزار کنند و قائم‌شهر پیش قدم شد تا الگویی شود و افراد دیگر در مناطق مختلف نیز این جشن‌ها را برگزار کنند.

وی با اشاره به اینکه جشن تیرگان یا آبپاشان قدمت ۶ هزار ساله دارد، یادآور شد: با توجه به اینکه ایران در منطقه کویری قرار دارد همواره مردم این سرزمین با آب سر و کار دارند و آب برایشان یک امر حیاتی بود و تیر آرش نیز نمادی برای صلح ملت‌ها مطرح است و این نشان می‌دهد که ایرانیان از گذشته تا کنون افرادی صلح طلب هستند.

عزیزی گفت: با برگزاری این جشن‌ها سرمایه‌های نمادینمان بار دیگر به مردم شناسانده می‌شود و در عین حال مردم هنگام حضور افراد مختلف در این مناطق بوم گردی رونق پیدا می‌کند و اهالی این مناطق علاوه بر کشاورزی که در حال حاضر ضعیف شده از طریق درآمد ناشی از بوم گردی می‌توانند معیشت جایگزین نیز داشته باشند و انگیزه‌ای برایشان ایجاد شود تا طبیعت را حفظ کنند.

وی افزود: هنگامی که ساکن یک منطقه‌ای از نظر مالی دچار مشکل باشند درختان را قطع و قاچاق می‌کنند اما اگر بتوانند معیشت جایگزین از طریق بوم گردی برایشان ایجاد شود و بدانند که می‌توانند درآمدی از طریق اکوتوریسم برای خود ایجاد کنند ارزش منطقه خود را حفظ می‌کنند تا بتوانند از آن بهره‌برداری کنند.

عزیزی خاطرنشان کرد: این در این جشنواره ایستگاه دوچرخه سواری رایگان برگزار می‌شود و به مناسبت نماد تیر آرش افرادی که تمایل داشته باشند می‌توانند با تیر و کمان، تیری بیندازند. غرفه‌هایی از محصولات مردم روستا برای ارائه محصولات خود تا درآمدی برای آنها فراهم شود و نیز غرفه‌هایی برای انجمن‌های محیط زیست برای ترویج اهداف محیط زیست دایر است.

وی یادآور شد: بخش نمایشی کوتاهی در زمینه نماد آرش کمانگیر در این جشنواره اجرا می‌شود و همچنین مدیر کل و معاونت گردشگری نیز حضور خواهند یافت.

عزیزی یادآور شد: با توجه به این‌که کشور ایران در حوزه نشاط بسیار ضعیف است بنابراین وجود چنین برنامه‌هایی لازم است و نبود چنین برنامه‌هایی موجب دلمردگی می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: