کد خبر: ۸۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۳۱ تير ۱۳۹۶
در پی حادثه غرق شدن ٢ گردشگر در رودخانه "دز"، نقاط حادثه خیز این منطقه شناسایی می‌شود.
حادثه رودخانه دز

 روز چهارشنبه (٢٩ تیرماه) یک گروه ١٩ نفره که بدون تجهیزات ایمنی و هدایت راهنمای حرفه‌ای به منطقه "کول خرسان" در دزفول رفته بودند، گرفتار گرداب آبی شدند که در پی آن دو نفر جان باختند. از بین این جمع جست‌وجوها برای پیدا کردن سه تن دیگر همچنان ادامه دارد.

به گفته معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری دزفول، یکی از گردشگران نجات یافته گفته که سه گردشگر مفقودی را در آن منطقه زنده دیده است.

اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان اعلام کرده که این گروه بدون داشتن مجوز و رعایت اصول ایمنی وارد رودخانه دز و گرداب کول خرسان شده‌اند.

در اطلاعیه ای هم که این اداره روز جمعه (٣٠ تیرماه) صادر کرده، نوشته شده: "اخباری مبنی بر سفر حادثه‌دیدگان در قالب تورهای گردشگری با مجوز اداره‌کل میراث فرهنگی منتشر شد. برای روشن شدن موضوع لازم به ذکر است که این مطلب صحت نداشته و پیش از این توسط اداره‌ی میراث فرهنگی، به ایستگاه های قایق رانی مستقر در رودخانه دز تاکید جدی صورت گرفته که به هیچ وجه بدون مجوز و نامه، هیچ توری را همراهی نکنند. بنابراین آنچه از شواهد پیداست این است که سفر این افراد در قالب تورهای دارای مجوز نبوده و با کرایه ی قایق های شخصی اقدام به سفر کرده اند و هیچ کدام از دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز بند ب در استان نقشی در این زمینه نداشته اند.

بار دیگر ضمن ابراز تأسف و همدردی از حادثه ی رخ داده، خواهشمندیم، توصیه های صورت گرفته را مورد توجه جدی قرار دهند تا در آینده هرگز شاهد حوادثی چنین دردآور نباشیم."

حجت الله آریایی - مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری دزفول - نیز با تایید اینکه آن گروه فاقد هر گونه مجوز بوده و بدون داشتن تجهیزات وارد رودخانه دز شده، به ایسنا، گفت: در یک سال گذشته که ریاست این اداره را در دزفول بر عهده گرفته‌ام، حدود ۱۹ نامه برای آژانس‌های گردشگری، هلال احمر، هیات کوهنوردی و ارگان‌های مختلف فرستاده‌ام تا از برگزاری تورهای غیر مجاز مخصوصا در مناطق حادثه‌خیز جلوگیری کنند، اما متاسفانه همچنان شاهد اجرای این تورهای بدون مجوز هستیم.

وی درباره‌ ایمن‌سازی رودخانه دز با توجه به حوادثی که در آن رخ می‌دهد، اظهار کرد: در این منطقه سه سکوی قایقرانی وجود دارد که مسؤولان آنها مجاب شده‌اند هیچ مسافر و توری را بدون جلیقه نجات و مجوز سوار نکنند، اما متاسفانه در منطقه قایق شخصی زیاد است و معمولا از آنها استفاده می‌شود؛ کاری که آن گروه ۱۹ نفره انجام داد.

آریایی افزود: ‌تبلیغات زیادی برای منطقه "کول‌خرسان" می‌شود و کلیپ‌های زیادی ساخته شده که جوان‌ها را به ماجراجویی در این منطقه خطرناک دعوت می‌کنند. با آنکه ما درخواست کرده‌ایم جلوی تورهای غیرمجاز گرفته شود، اما این تبلیغات هر روز به تعدادشان اضافه می‌کند.

وی درباره‌ی اقدام اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان و شهرستان دزفول برای ایمن سازی رودخانه دز اظهار کرد: ‌این توان و امکان در منطقه وجود ندارد، چرا که طول رودخانه یک یا دو متر نیست. از دریاچه دز تقریبا ۶۰ کیلومتر مسافت این رودخانه است که نمی‌توانیم برای هر نقطه از آن نگهبان بگذاریم، به هر حال هر کاری هم بخواهیم انجام دهیم به بودجه نیاز داریم.

آریایی ادامه داد: رودخانه دز بیمه ندارد و از وحشی‌ترین رودخانه‌های منطقه است و با وجود آنکه بارها آن را به عنوان منطقه حادثه‌خیز معرفی کرده‌ایم، ولی باز شاهدیم عده‌ای بدون گذراندن دوره آموزشی وارد این منطقه می‌شوند. "کول خرسان" حتی به ندرت برای آموزش استفاده می‌شود و فقط غواص‌ها آن‌هم با تجهیزات کامل امکان حضور در آن منطقه را دارند.

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری دزفول گفت: تعداد مراجعان این رودخانه دست کم ١٠٠ هزار نفر است که ۹۹ درصد آنها آخر هفته برای گردش به این رودخانه می‌آیند. ما هر چقدر هم سخت‌گیری کنیم، نمی‌توانیم برای این این تعداد نگهبان بگذاریم.

‎ آریایی درباره تمهیداتی که بعد از حادثه دز انجام خواهد شد توضیح داد: ‌قرار شده با همکاری آتش‌نشانی و هیأت کوهنوری دزفول، برای شناساسی نقاط حادثه‌خیز رودخانه اقدام و تابلوهایی در آن نقاط نصب شود.

در فیلم‌هایی که از محل حادثه منتشر شده، میزان خطرناکی آن مشخص است، راهنماهای اکوتوریسم نیز معتقدند این بخش از رودخانه دز که حادثه اخیر در آن واقع شده، مستلزم همراهی راهنمای متخصص در این زمینه است و ورود با تیوب _ اقدامی که این گردشگران انجام داده اند_ مخاطره انگیز است.

اعضای تیم نجات

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: