کد خبر: ۱۳۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
گجت‌های ضد آب

داستان پرماجرا گجت‌های ضدآب

آیا گجت‌های ضدآب واقعا ضدآب هستند؟ عملکرد این گجت‌های هوشمند چگونه است؟ تست‌های T3 برای شناخت بیشتر گجت‌هایتان چه کمکی به شما می‌کنند؟ تا مقداری آب بنوشید ما از داستان این گجت‌ها برایتان می‌گوییم.
فقط چند سال به عقب برگردید؛ قطعا همه به یاد دارند، زمانی که گوشی تلفن‌همراهی به آب آغشته می‌شد تنها راهکار برای نجانت فروبردن آن در سطل برنج بود اما باگذشت سال‌ها فناوری هم دستخوش تغییرات شگرفی شده که گجت‌های جدید را زیرپوشش خود قرار داده است. از گوشی‌های هوشمند گرفته تا تبلت و لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت امروزه برای ما بسیار ارزشمندند، این گجت‌های هوشمندند که ما را وارد دریچه‌ای از دنیای بزرگ اطراف‌مان می‌کنند و چه بخواهیم و چه نخواهیم زندگی ما با آن بدجور گره‌خورده است. همان‌طور که اهمیت این وسیله‌ها طی سال‌های اخیر بالا رفته، قیمت آن‌هم بی‌شک افزایش چشمگیری پیداکرده و همین‌طور تمایل مصرف‌کننده‌ها به سالم نگه‌داشتن و طولانی‌تر کردن عمر این وسیله‌های ارزشمند هم بیشتر شده است. همین خود دلیلی برای رونق بازار این هوشمندهای دوست‌داشتنی و همچنین تولید صفحات محافظ و قاب‌های متفاوت شده است.
**
تاثیر عمیق
بنا به ارزش دستگاه‌ها تلاش سازنده‌ها هم برای ارائه محصولی باکیفیت‌تر در این سال‌ها بالا رفته است؛ به‌طوری‌که شرکت‌ها سعی می‌کنند از مواد اولیه سخت‌تر و شیشه‌های ضدآب در محصولات‌شان استفاده کنند. داستان ضدآب بودن گجت‌ها نگاه تمام دنیا را به سمت خود در این سال‌ها جلب کرده؛ این نیاز انسان‌ها از یک فناوری کامل است. قطعا همه ما دوست داریم در استخر یا در حمام تلفن‌همراه‌مان را همراه خود داشته باشیم؛ یا با تبلت هوشمندمان چند صفحه کتاب بخوانیم یا به موسیقی دلخواه‌مان گوش دهیم. بله؛ این نیازها باعث پدیدار شدن فناوری ضدآب در دنیا شده است. شرکت سونی یکی از پیشتازان در این حوزه همچنان تلاش می‌کند محصولات برتر خود را ضدآب به بازار ارائه کند و سامسونگ هم در این زمینه فعالیتش را بیشتر کرده و هنگام معرفی آخرین محصولش، ضدآب بودن را به‌عنوان اولین ویژگی جدول مشخصات دستگاه خود اعلام کرده است اما جدای از شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند پرزرق‌وبرق، چند شرکت سازنده وجود دارند که تلاش می‌کنند بدون تغییر چشمگیر در طراحی یا وزن دستگاه، فناوری ضدآب را برای تمامی ابزارهای دیجیتالی به بازار ارائه کنند اما این سوال همیشه پیش می‌آید که شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند و دیگر گجت‌ها، میزان محافظت دستگاه را چگونه مشخص می‌کنند؟ به‌طور حتم برای یک‌بار هم که شده بروشور تلفن همراه هوشمندتان را مطالعه کرده‌اید؛ میزان مقاومت گوشی‌های هوشمند در برابر آب با یک عدد دورقمی در بروشور محصول درج‌شده است که به‌اختصار به آن IP می‌گویند. این درجه‌بندی شامل دو رقم می‌شود که اولی میزان مقاومت در برابر ذرات جامد و رقم دوم میزان مقاومت در برابر مایعات و آب را نشان می‌دهد. اگرچه سازنده بعضی از گوشی‌ها ادعا می‌کنند که محصول‌شان کاملا ضدآب است اما درحقیقت این ویژگی به‌صورت کاملا نسبی است به این معنی که دستگاه، مدت ‌زمان مشخصی در عمق مشخصی از آب می‌تواند مقاومت کند و هرگز نباید عمدا بیشتر از میزان ماکسیمم تعریف‌شده زیرآب قرار گیرد. اگر شماره آی پی دستگاه با شش شروع شود می‌توانید مطمئن باشید که دستگاه در برابر ذرات جامد و گردوخاک کاملا محافظت‌شده است، اگر با پنج شروع شود، ذرات ممکن است به داخل دستگاه وارد شوند اما روی عملکرد آن تاثیری نخواهند داشت. عدد 9 نشان‌دهنده این است که دستگاه در برابر مایعات کاملا عایق است. اگر شماره با هفت شروع شود نشان می‌دهد دستگاه در برابر رطوبت جزئی یا قطرات باران مقاوم است اما در صورت غرق‌شدگی کامل در آب دوام نخواهد آورد. البته با تمام این اطلاعات بازهم سازنده این دستگاه‌ها به مصرف‌کننده‌ها پیشنهاد می‌دهند که محتاطانه عمل کنند و به‌عمد دستگاه را به مدت طولانی در آب قرار ندهند. متاسفانه فناوری مجهز کردن گوشی‌های غیرمقاوم در برابر آب بعد از اتمام مراحل ساخت، هنوز وارد بازار نشده است.
آیفون‌ها، زیرآب
در بازار گرم گوشی‌های همراه، آیفون همچنان دوست‌داشتنی‌تر است و افراد زیادی خواهان خرید آن هستند اما مهم‌ترین سوال این‌جاست؛ آیفون چگونه با بسیاری از گوشی‌های ضدآب دیگر مقایسه می‌شود؟ آیفون۷ و ۷پلاس با استانداردهای IP 67 رتبه‌بندی شده‌اند که مقاومت‌شان در برابر آب ۳۰ دقیقه در یک‌متر آب شیرین مشخص‌شده است. همچنین پوشش‌های نانوی مقاومی در برابر آب و در برابر اندکی آب گل‌آلود وجود دارند که می‌توانند به‌ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند اعمال شوند. روی ساعت هوشمند اپل هم برچسب 7 IPX را مشاهده می‌کنید که به معنای آن است که اپل به موضوع فشارهای فیزیکی توجهی نداشته اما همانند ساعت‌های هوشمند اندرویدی تا یک متر زیرآب دوام می‌آورد. در مجموع گویی تنها با دستگاهی که 7 IPX یا 5ATM  دارد تنها می‌توانید به حمام بروید یا ظرف‌های خانه‌تان را بشویید؛ بنابراین تا حدامکان سعی کنید با این گجت‌ها بیشتر از نیم ساعت در آب نمانید و حتی فکر شنا کردن هم به سرتان نزند.
آب می‌لغزد و کنار می‌رود
یکی از راه‌حل‌های مفید برای ضدآب بودن این گجت‌ها خاصیت لیز بودن گجت درون آب است. البته این به این معنی نیست که گجت روغنی باشد بلکه این‌یک فناوری جدید به نام IP2 است. تعبیه عایق لاستیکی درون دستگاه که با ایجاد سد محافظ، جلوی زنگ‌زدگی و یا ورود املاح شیمیایی به داخل دستگاه را می‌گیرد و هنگامی‌که آب روی سطح گجت ریخت به‌راحتی از روی آن لیز می‌خورد و داخل دستگاه نمی‌رود. به‌عنوان ‌مثال فردی را تصور کنید که عاشق شنا کردن است اما دوست دارد تا گجت خود را کنار استخر یا دریا همراه خود داشته باشد؛ او چه باید بکند تا گجت هوشمندش از نفوذ آب در امان باشند؟ اگر ماسه و شن به تلفن همراه او بچسبد، چه اتفاقی می‌افتد؟ فرد با این فناوری به‌راحتی می‌تواند تلفن همراه خود را زیرآب برده و بشوید. دکتر استفان کالنس این فناوری را در Durham University در سال دوهزار اختراع کرد. او می‌گوید: «این لایه محافظ به روی سطح گجت قرارگرفته و ترکیب شیمیایی آن را تغییر می‌دهد و زمانی که مایعی روی دستگاه می‌ریزد، به‌جای جذب شدن می‌لغزد و کنار می‌رود.»
**

پس از آزمایش‌های مکرر و فروبردن گجت‌های ضدآب در آب متوجه خواهید شد که مقاومت آن‌ها در برابر ضدآب بودن هنوز کامل نشده است.
**

 وضوح و شفافیت در تبلت‌های کتاب‌خوان کیندل شما را به عمق دریا می‌برد.
لپ‌تاپ‌های لنووآ با خاصیت ضدآب بودن‌شان بسیار کاربردی و مناسب هستند.
**

گجت‌های مناسب برای افرادی که شنا کردن را دوست دارند
با گجت‌های ضدآب بیشتر آشنا شوید
**
ULTIMATE EARS MEGABLAST
اسپیکرهای UE به همراه دستیار هوشمند صوتی الکسا
قیمت: 299 دلار
با اسپیکرهای بلوتوثی Ultimate Ears که در برابر ضربه و نفوذ آب مقاوم‌اند، بیشتر آشنا شوید. شرکت «آلتیمیت ایرز» به‌عنوان مهم‌ترین تولیدکننده اسپیکرهای همراه بلوتوثی فعالیت می‌کند، اسپیکرهای هوشمند ضدآبی را به بازار بانام بیشتر شناخته‌شده UE Blast ارائه داده است. این سری اسپیکرهای هوشمند، مجهز به میکروفون داخلی هستند تا کاربر آن‌ها بتواند با دستیار هوشمند الکسا دسترسی داشته باشد. اسپیکر UE Blast در دو مدل با سایزهای مختلف ساخته‌شده که بانام Blast و Mega Blast شناخته خواهند شد.
**
APPLEWATCH SERIES 4
اپل واچ سری 4
قیمت: 599 دلار
بهترین ساعت هوشمند ضدآب را می‌توان از خانواده بزرگ اپل نام برد. این ساعت بزرگ‌ترین به‌روزرسانی اپل در زمینه‌ ساعت‌های هوشمند این شرکت به‌حساب می‌آید که توانسته این سری از محصولات اپل را در ابعاد مختلف ارتقا دهد. پس اگر به ورزش‌های آبی علاقه داشته باشید، اپل واچ می‌تواند گجت بسیار جالبی برایتان باشد. این ساعت هوشمند برای ورزش‌های که در زیرآب مانند شنا و واترپلو هستند بسیار مناسب است، علاوه بر این اپل واچ سری ۴ می‌تواند به‌راحتی تا عمق 50‌متری کار کند و عملکردتان را به‌صورت دقیق به شما بگویید. فقط حواس‌تان باشد که در هنگام شنا کردن حتما ساعت خود را قفل کنید تا تماس اشتباهی از جانب شما گرفته نشود. شما می‌توانید با سیستم هوشمند قفل اپل ساعت خود را برای مدتی ببندید که می‌خواهید شنا کنید.
**
GOOGLE PIXEL 3 XL
Pixel 3 XL 
قیمت: 100/1دلار دلار
گوشی هوشمند Pixel 3 XL  گوگل، مجموعه‌ای آخرین دستاوردهای غول اینترنتی درزمینه‌های سخت‌افزار، هوش‌مصنوعی، یادگیری ماشین و الگوریتم‌های پیچیده پردازش تصویر است. بله؛ این گوشی هوشمند از گوگل، آمده است تا رقیبی جدی برای گوشی‌های هوشمندی مانند سامسونگ و آیفون در بازار باشد. گوگل Pixel 3 XL  خود را به صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر بارنگ‌هایی بسیار غنی مجهز کرده و دوربینی به‌مراتب قوی‌تر در آن قرار داده است که عکس‌هایی فراتر از توانایی‌های گوشی‌های هوشمند ثبت می‌کند. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید در زیرآب هم عکاسی کنید. این گوشی تمام امکانات به‌روز را یک‌جا دارد تا کاربر بتواند به‌راحتی و در هر شرایطی از آن استفاده کند.
**
360 WATERPROOF I
SPORT MP3 PLAYER
قیمت: 99 دلار
هندزفیری ضدآبI 360 یکی از برندهایی است که به کیفیت و مقاومت در برابر آب مشهور است و بیشتر محصولات آن به‌طوری ساخته‌شده‌اند تا در استفاده طولانی‌مدت خراب نشوند. این هندزفیری در بین طرف دارهای خود از محبوبیت بالایی برخوردار است. حالت ارگونومی آن به‌طوری است که به‌راحتی در گوش جای می‌گیرد. این هدفون از طراحی earbud بهره‌مند شده است که باعث می‌شود به‌راحتی از گوش‌تان لیز نخورد. این مدل دارای کنترل صدا و قابلیت اتصال سیمی هم است. به همین منظور شما می‌توانید به‌راحتی از آن در زیرآب استفاده کنید و از گوش دادن به موسیقی لذت ببرید.
**
AMAZON KINDLE PAPERWHITE
کتاب‌خوان آمازون
قیمت: 199 دلار
محبوب‌ترین کتابخوان ضد آب آمازون یعنی Amazon Kindle Paperwhite از نسل دوم این شرکت است. خوشبختانه در این نسخه وضوح و شفافیت مهم‌ترین عنصری است که به این سیستم اضافه‌شده است پس می‌توانید از این سیستم تنها به دلیل افزایش شفافیت آن استفاده کنید. برخلاف تبلت‌هایی کتابخوان دیگر شما می‌توانید این دستگاه را در هنگام حمام کردن، زیر باران یا در کنار دریا با خود به همراه داشته باشید که دارای نور پس‌زمینه هستند و به‌طور مستقیم این نور به چشم شما وارد می‌شود، این کتابخوان، دارای نور عمودی است که از بالا به پایین می‌تابد و صفحه را روشن می‌کند و هرگز به‌طور مستقیم به چشم‌تان اصابت نمی‌کند و این باعث می‌شود چشم نه خسته شود و نه اذیت و از سرخ شدن چشم و آب‌ریزش جلوگیری می‌کند.
**
LENOVO THINKPAD T480
تینک پد لنوو
قیمت: 595/1دلار
لپ‌تاپ‌های تینک پد لنوو تی 480 از طراحی ساده و شیکی برخوردار است، جنس بدنه آن از فیبر کربن ساخته‌شده که به دوام بیشتر این دستگاه کمک می‌کند. این لپ‌تاپ از نظر سخت‌افزاری بسیار قدرتمند ظاهرشده و از پس اجرای نرم‌افزارهای اداری، ویرایش عکس و حتی امور ابتدایی ویرایش ویدئو هم برمی‌آید. این مدل ارزان‌قیمت‌ترین مدل لنوو است و سخت‌افزار آن می‌تواند تا سقف 32 گیگابایت رم، یک ترایایت حافظه داخلی، نمایشگر 14 اینچی Full HD و عمر باتری 5/14ساعته را پشتیبانی کند. مهم‌ترین و حائز اهمیت‌ترین خصوصیت این دستگاه ضدآب بودن آن است؛ همین امر باعث شده طرفدارهای زیادی داشته باشد. قطعا در کنار کار کردن چای یا آب می‌چسبد اما باید این نکته را در نظر بگیریم که اگر روی لپ‌تاپ ریخته شود، چه اتفاقی می‌افتد. لنوو با این کار خود، خیال مخاطب را راحت کرده است.
**
مهر تایید
می‌خواهید بدانید گوشی و دیگر ابزارهای هوشمند شما تا چه حد ضدآب هستند؟ چگونه می‌توان از ضدآب بودن آن‌ها مطمئن شد؟
**
قبل از خریداری هر گوشی یا گجت هوشمندی باید به آی پی این دستگاه‌ها دقت کنید. قدم اول این است که شما فرق معنای کلمه ضدآب (watarproof) با مقاوم در برابر آب (water-resistant) را به‌خوبی بدانید. این دو کلمه از لحاظ معنایی باهم متفاوت‌اند. کلمه ضدآب سال‌های سال است که و مورداستفاده قرار می‌گیرد اما نه در معنای واقعی آن؛ این‌یک مفهوم صفر درصدی از یک کلمه به شمار می‌آید. به نظرتان گوشی‌تان ضدآب یا مقاوم در برابر آب است؟ بسیاری از گوشی، ساعت‌های هوشمند، تبلت‌ها و حتی بلندگوهای بی‌سیم، مقاوم در برابر آب هستند اما این کلمه به چه معناست؛ آیا می‌توانید از این گجت‌های هوشمند در باران یا در استخر استفاده کنید؟ مفهوم مقاوم در برابر آب درمورد ابزارهای الکترونیکی مختلف، یکسان نیست. اولین چیزی که باید درمورد ضدآب بودن گوشی خود بدانید، کد آی پی آن است. کد آی پی توسط کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC) به ابزارهای الکترونیکی اختصاص داده می‌شود.
**


هندزفیری ضد آب I 360 یکی از برندهایی است که به کیفیت و مقاومت در برابر آب مشهور است.
 اسپیکرهای UE به همراه دستیار هوشمند صوتی الکسا می‌توانند در زیرآب بسیار سرگرم کننده باشند.
اپل واچ می‌تواند گجت بسیار جالبی برایتان باشد. این ساعت هوشمند برای ورزش‌های که در زیرآب مانند شنا واترپلو هستند، بسیار مناسب است.
**
عدد اول این کد (از صفر تا شش) نشان‌دهنده این است که یک ابزار الکترونیکی تا چه حد در مقابل ورود اجسام خارجی مقاوم است. عدد دوم (از صفر تا هشت) میزان مقاومت آن در برابر رطوبت را نشان می‌دهد. اگر به‌جای عدد اول یا دوم کد آی‌پی حرف X درج‌شده باشد، به این معنی است که آن ابزار در مقابل ورود اجسام خارجی یا رطوبت تست نشده است. مثلا یک وسیله الکترونیکی با کد 7 IPX اگر به‌طور اتفاقی در آب بیفتد تا ۳۰دقیقه در مقابل ورود آب مقاومت می‌کند اما در برابر ورود گردوخاک تست نشده است. حداقل درجه حفاظت موردنیاز یک وسیله الکترونیکی، 22 IP است؛ بنابراین هنگام خرید گوشی دقت کنید که کد آن از 5X IP یا 6X IP پایین‌تر نباشد.
مقاومت در برابر رطوبت
آیفون۷ دارای درجه حفاظت 67 IP است؛ یعنی مقاومت آن در برابر ورود گردوخاک تضمین‌شده است. همچنین در عمق یک متری آب راکد تا ۳۰ دقیقه در برابر ورود آب مقاومت می‌کند. سامسونگ گلکسی 7 S ازاین‌جهت وضع بهتری دارد. این گوشی با کد 68 IP در عمق  یک‌ونیم متری آب راکد تا ۳۰ دقیقه ضدآب است. سونی اکسپریا 5 Z هم با کد 65 IP و 68 IP رتبه‌بندی شده است و علاوه بر آب راکد، در مقابل فشار ملایم آب مقاوم است.
**
این فهرست از گجت‌های ضدآب برای افرادی است که علاقه به ماندگاری بالای وسایل خوددارند یا شنا کردن در برنامه اصلی آن‌هاست. اگر شما هم از این دسته از افرادید حتما درباره سیستم‌های هوشمندی که می‌خرید اطلاعات کسب کنید. اطلاعاتی مبنی بر ضدآب بودن یا مقاوم در برابر آب که در بیشتر موارد باهم اشتباه گرفته می‌شوند. شما می‌توانید با داشتن اطلاعات کافی هوشمندانه خرید کنید و از سیستم‌های هوشمند در مکان‌های مناسب استفاده کنید. فرقی نمی‌کند شما یک خانم خانه‌دار باشید یا یک ورزشکار مهم این است که در هر مکانی بتوانید از این گجت‌ها بدون هیچ آسیبی بهره ببرید. از خواندن کتاب‌های الکترونیکی در کنار استخر گرفته تا گوش دادن موسیقی زیرآب یا حتی شنا کردن تا عمیق‌ترین نقطه استخر و دانستن بیشترین اطلاعات از سلامت بدن در آن نقطه؛ این‌ها امکاناتی است که فناوری جدید در اختیارتان قرار می‌دهد تا از وجود آن نهایت لذت را ببرید. علاوه بر این داشتن یک لپ‌تاپ ضدآب هم به نظر کارشناسان باید در برنامه خرید فناوری دوستان قرار بگیرد؛ افرادی که بیشتر وقت خود را پای لپ‌تاپ می‌گذرانند و برای استراحت هم که شده همان‌جا نوشیدنی‌های داغ و سرد را نوش جان می‌کنند باید به‌خوبی حواس‌شان را جمع کنند تا مبادا کار دست سیستم کاری خود دهند به همین منظور لپ‌تاپ‌های لنووا برای این افراد بسیار مناسب است.

نظرات بینندگان