کد خبر: ۲۱۶۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸

دوئل نفسگیر بازی‌های ایرانی موبایل روی کافه‌بازار

کافه‌بازار بعد از حدود ۱۰ سال فعالیت یعنی از سال ۸۹ تا سال ۹۸، بیش از ۴۳ میلیون کاربر دارد. در این‌مدت تعداد اپلیکیشن‌ها و بازی‌های عرضه شده هم رشد چشمگیری داشته، به شکلی که تا پایان سال ۹۸ حدود ۱۲۷ میلیون نرم‌افزار و بازی در دسترس کاربران کافه‌بازار قرار گرفته است.
قلم‌نیوز: اما در مقایسه با برنامه‌ها، بازی‌ها میانگین نصب بیشتر و درآمد بالاتری به ازای هر تراکنش دارند. از مجموع ۴۰ هزار برنامه و بازی فروشی موجود روی کافه‌بازار، ۸۱ درصد آن‌ها برنامه و ۱۹ درصد بازی هستند با این حال در انتهای سال ۹۸، میانگین نصب فعال بازی‌ها، ۴۳۰۰ نصب فعال و برای برنامه‌ها ۲۸۰۰ نصب فعال است. از طرفی میانگین مبلغ ریالی هر تراکنش در بازی‌ها ۱.۸۸ برابر میانگین تراکنش در سایر برنامه‌ها است. طبق این آمار یک سوم از درآمد توسعه‌دهندگان در سال ۹۸ به توسعه‌هندگان بازی‌ها اختصاص دارد و سهم بازی‌ها یک پنجم از کل تراکنش‌ها است. در سال ۹۸، با وجود کاهش تعداد فروشندگان، تعداد خریداران بازی افزایش پیدا کرده است و به‌طور متوسط برای هر بازی موجود روی کافه‌بازار ۱۲۵ خریدار و برای هر برنامه ۹۳ خریدار وجود داشته است. از طرفی میانگین تکرار خرید هر خریدار در بازی‌ها به نسبت سال ۹۷ هم افزایش پیدا کرده است.

تحلیل رفتار خریداران بازی روی کافه بازار
آخرین اطلاعاتی که از صنعت ساخت بازی‌های ایرانی موبایل به‌دست آمده، نشان می‌دهد در پایان سال گذشته ۱۸ هزار بازی فعال روی کافه‌بازار وجود داشته است که در کل ۶۷۰ میلیون مرتبه دانلود یا بروزرسانی برای آن‌ها انجام شده است. تعداد کاربرانی که به‌طور مداوم از کافه‌بازار برای موبایل خود بازی می‌خرند ۸۳ میلیون بوده است. این افراد همچنین حاضر هستند امکانات و محتوا‌های پولی موجود در بازی‌ها را خریدار کنند به شکلی که تا پایان سال ۹۸، حدود شش میلیون خرید این دسته محتوا‌ها انجام گرفته است.

تحلیل شانس بازی‌ها برای فروش بیشتر
رقابت برای ساخت و فروش بازی بین هفت هزار و ۷۰۰ توسعه‌دهنده انجام می‌شود و طبیعی است که همه آن‌ها به یک اندازه خوش‌شانس نباشند اما همگی تلاش می‌کنند از مجموع ۶۹ میلیارد تومان درآمد خالص فروش بازی‌های موبایل سهم بیشتری برای خود بردارند. برای رسیدن به این هدف غیر از شانس و البته ذوق و سلیقه توجه به یک سری نکات ضروری به‌نظر می‌رسد. مثلا باید بدانید به‌طور کلی بازی‌ها بخش مهمی از درآمدشان را در همان ماه‌های ابتدای عمر خود به دست می‌آورند. وقتی داغ و تازه از تنور بیرون می‌آیند. هر چقدر از زمان عرضه می‌گذرد به‌طور طبیعی رشد درآمد آن‌ها کاهش پیدا کرده و بالاخره متوقف می‌شود.

ساخت، عرضه و فروش بازی در کافه بازار یک سرمایه‌گذاری زودبازده به‌حساب می‌آید؛ به این ترتیب که وقتی بازی عرضه می‌شود، به طور میانگین در همان شش ماه اول کار حدود ۵۳درصد از کل درآمد خود را به‌دست می‌آورد. بازی‌های معمایی و امتیازی سریع‌تر از بقیه بازی‌ها به بالاترین میزان رشد درآمد خود می‌رسند و بعد از آن آرام آرام به‌دست فراموشی سپرده می‌شوند در حالی که بازی‌های تولید شده در دسته خانوادگی و اکشن معمولا دارای طول عمر بیشتری هستند. به‌طور کلی می‌توان گفت ۸۰درصد بازی‌ها تا چهار سال پس از انتشار همچنان مشتری دارند و سازنده می‌تواند از آن‌ها درآمد کسب کند، اما اگر بخواهیم این موضوع را در بازه شش ماهه بررسی کنیم باید گوییم کمترین میزان رشد درآمد به دسته بازی‌های ماجرایی تعلق دارد و بیشترین شانس کسب درآمد در همان شش ماه اول عرضع به بازی‌های حوزه کلمات و دانستنی‌ها تعلق دارد.

۲۰ ماه پس از انتشار بازی روی کافه بازار، همچنان می‌توان به کسب درآمد از آن‌ها امیدوار بود. اطلاعات کافه‌بازار نشان می‌دهد نیمی از درآمد تولیدکنندگان در چنین بازه زمانی به‌دست آمده است. همچنین باید به‌این نکته اشاره کرد که نیمی از بازی‌های ایرانی تا سال دوم انتشار خود همچنان مشتری دارند.

همزمان با انتشار ویروس کرونا و خانه‌نشینی اجباری مردم، شاهد رشد خرید بازی‌های موبایلی در کافه‌بازار هستیم. آمار‌ها نشان می‌دهد از آذرماه سال گذشته تا پایان سال، با رشد ناگهانی خرید بازی‌های موبایل در طول سال روبرو بوده‌ایم اگرچه میزان رشد بازی‌هایی با موضوع استراتژی، خانوادگی، تفننی و اکشن کمتر بوده است.

منبع: فرارو

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان