کد خبر: ۲۲۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱

ماجرای وعده گشایش اقتصادی روحانی چه بود؟

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نشستی خبری که با حضور مدیران ارشد رسانه ها برگزار شد در واکنش به سخنانی مبنی بر اینکه وعده گشایش اقتصادی دولت چه بوده است، اظهار کرد: آنچه در ذهن ما بود این بود که بیاییم علی رغم تحریم نفت، آن را در بازار با قیمت روز بفروشیم، آن هم با ریال و بر مبنای ارز نیمایی این کار را انجام دهیم و البته با قرار دو سال دیگر تحویل دهیم که هم مشکل ارز و ریال حل شود و هم نفت فروخته شود.
قلم‌نیوز: رئیس جمهوری تصریح کرد: اما برخی از این طرح ایراداتی گرفتند که عجیب است. مثلاً اینکه می‌گویند دولت بعدی به این طرح متعهد می‌شود. این چیزی است که در همه دولت ها وجود دارد، مگر ما از دولت قبلی تعهد نداشتیم که دو میلیون مسکن مهر را تحویل دهیم؟ این کار را انجام دادیم. حتی در بخشی از کار مسکن مهر فقط زمین‌ خالی وجود داشت اما آن را هم تکمیل کردیم.

روحانی با بیان اینکه برخی معتقدند فروش نفت به این صورت بودجه جاری را افزایش می‌دهد و این به نفع نیست، اظهار کرد: این هم حرف عجیبی است. اصلأ بودجه جاری یعنی چه؟ یعنی تمام حقوق بازنشستگان و آموزش پرورش و نظام های ضعیف جامعه و حقوق همه کارمندان قوا از بودجه جاری است.

وی یادآور شد: این یعنی بودجه جاری، که بخش عمده آن هم به آموزش و پرورش و بهداشت تعلق دارد. نه اینکه پول توجیبی وزراست! یا مثلاً ما هرروز پول جاری را خرج نمای این ساختمان می‌کنیم و پرده‌های این سالن را تعویض می‌کنیم.

رئیسس جمهوری گفت: پس کار دولت‌ها یک جریان کاری است که دارد انجام می‌شود و معنی ندارد که دولت ها را از هم جدا کنیم، روند ادامه دار است و هر دولتی هم به دولت قبلی خود متعهد بوده و ممکن است به دولت بعدی هم تعهداتی بسپارد.

روحانی ادامه داد: ما اگر اوراق را منتشر می‌کنیم، برای سال آینده کار عمرانی انجام می‌دهیم و گاهی ممکن است چهل تا پنجاه درصد انجام یک کار عمرانی در سال جاری با سال بعدی تفاوت داشته باشد و در سال بعد گران‌تر شود. اما به هرحال اگر سایر قوا قبول نکنند این طرح هم اجرا نمی‌شود و سراغ طرح دیگری می‌رویم.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان