کد خبر: ۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
جدیدترین علت مرگ در ایران اعلام شد

16 درصد مرگ و میرها ناشی از مسمومیت دارویی

امروزه شیوه جدید زندگی و دسترسی آسان به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم و... بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهای مربوط به آن، شیوع مسمومیت‌های اتفاقی و تعمدی را در جامعه به میزان زیادی افزایش داده است.

دبیر ستاد مرکزی و مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، عمده علت مراجعه به بیمارستان‌های مرجع مسمومیت‌ را مسمومیت‌های دارویی دانست و گفت: بر اساس گزارش‌های موجود، در طی 13 سال گذشته، متاسفانه شاهد سیر صعودی مسمومیت‌های منجر به فوت ناشی از دارو بوده‌ایم.

دکتر طلعت قانع، با بیان اینکه بسیاری از ضایعات ناشی از بروز مسمومیت‌ها به سادگی قابل پیشگیری هستند، گفت: امروزه شیوه جدید زندگی و دسترسی آسان به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم و... بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهای مربوط به آن، شیوع مسمومیت‌های اتفاقی و تعمدی را در جامعه به میزان زیادی افزایش داده است.

قانع با تاکید بر اینکه یک لحظه غفلت خصوصاً در کودکان می‌تواند منجر به عوارض دائمی و آزاردهنده ناشی از مسمومیت شود، گفت: وقوع مسمومیت‌های حرفه‌ای، حاد و مزمن در کارگران شاغل در کارخانه‌های صنایع شیمیایی از یک سو و استفاده از وسایل گاز سوز و مواد شیمیایی و شوینده در منازل و فقدان آگاهی‌های کافی در اغلب خانواده‌ها از سوی دیگر، خطرات جدی را متوجه افراد ‌می‌کند. خصوصاً کودکان زیر پنج سال بر اساس آمار، آسیب پذیرترین گروه به شمار می‌روند.

قانع در ادامه به مسمومیت‌های دارویی اشاره و اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های موجود، در طی سیزده سال گذشته، متاسفانه شاهد سیر صعودی مسمومیت‌های منجر به فوت ناشی از دارو بوده‌ایم. آمار بدست آمده از مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور، همچنان درصد بالایی از مسمومیت دارویی را به خود اختصاص می‌دهند یعنی این آمار حدود 60 درصد از کل مسمومیت‌های ثبت شده در این مراکز را ناشی از دارو نشان می‌دهد.

وی به آماری از سازمان پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در سال‌های اخیر مرگ ناشی از دارو از عدد زیر 10 درصد به مقادیر بیش از 16 درصد افزایش یافته است. این درحالیست که بالاترین علت مراجعه به بیمارستان‌های مرجع مسمومیت در کشور، ناشی از مسمومیت دارویی است. بر اساس آمارهای دریافت شده از چهار بیمارستان مرجع مسمومیت در کشور، بیمارستان‌های لقمان حکیم و بهارلو در تهران، بیمارستان امام رضا در مشهد و بیمارستان نور و حضرت علی اصغر در اصفهان، مشاهده می شود که مسمومیت دارویی عمده علت مراجعه به بخش مسمومیت‌ها است.


نظرات بینندگان