کد خبر: ۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
بیژن زنگنه در مجلس

افزایش تولید نفت ادامه برجام است

وزیر نفت با تاکید بر این که در این وزارتخانه بدنبال شفاف سازی هستیم، گفت: به تمامی شرکت های تابعه و صندوق ها دستور داده ام که اطلاعات مالی خود را در بورس منتشر کنند که بخشی از این کار انجام شده و دیگر اطلاعات نیز در آینده منتشر می شود.
بیژن نامدار زنگنه برای پاسخ به دو سوال شهباز حسن پور بیگلری نماینده مردم سیرجان درباره علت اجرا نشدن کامل بند ی تبصره 2 قانون بودجه سال 94 کل کشور (دراختیار قرار دادن قیر رایگان به شهرداری ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) و علت اجرا نشدن بند 5 ماده 6 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی (ارائه سهام صندوق های بازنشستگی شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت در بورس) در جلسه علنی امروز - سه شنبه - مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
وی درمورد علت اجرا نشدن کامل بند ی تبصره 2 قانون بودجه سال 94 کل کشور(ارایه قیر رایگان) اظهارداشت: وزارت نفت در سال جاری باید 21 هزار و 300 میلیارد تومان بابت یارانه ها به دولت و خزانه پرداخت کند به همین دلیل پولی برای خرید قیر ندارد.
وی افزود: قیر رایگان برای شرکت های خصوصی است و برای استفاده از آن باید قانون اصلاح شده و به خود وزارت راه و شهرسازی بودجه اختصاص دهند تا به طور مستقیم از شرکت های خصوصی قیر رایگان خریداری کند.
وزیر نفت همچنین در پاسخ به این سوال که چرا سهام صندوق های بازنشستگی شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت در بورس عرضه نشده است، خاطرنشان کرد: تمامی شرکت ها سهام خود را در بورس عرضه کرده اند اما برخی اطلاعات آنها تاکنون منتشر شده و برخی دیگر نیز به مرور منتشر می شود.
زنگنه ادامه داد: واحدهای اقتصادی تابع صندوق های بازنشستگی باید اطلاعات شرکت‌های وابسته را به بورس بدهند که ما نیز بر این اساس دستور دادیم صندوق‌ها آن بخش از اطلاعات که حالت عمومی ندارد را برای شفاف سازی در اختیار بورس قرار دهند.
وی با بیان این که بنده بعد از سوالی که سال گذشته محمدرضا پورابراهیمی نماینده پیشین مردم کرمان مطرح کرد، نامه‌ای به بورس ارسال کرده ام، تصریح کرد: اطلاعات مورد نیاز نیز درنهایت از طریق این سازمان دریافت شد و رییس اداره تمرکز اطلاعات بورس در 6 شهریور 95 نامه‌ای ارسال کرد که به معاون پارلمانی خود اطلاع دادم تا به آقای پورابراهیمی بدهد، لذا اگر اطلاعات جدیدی لازم باشد در اختیار نمایندگان قرار می دهیم.
وزیر نفت با بیان این که قانونی در مجلس مصوب شد که باید انعکاس بودجه‌ای داشته باشد و تا وقتی حکم انعکاس بودجه‌ای نداشته باشیم، قابلیت اجرا ندارد، تصریح کرد: قانون وزارت نفت را مکلف کرده از طریق شرکت‌های دولتی تابعه معادل 2 میلیون تن قیر رایگان تا سقف 24 هزار میلیارد ریال در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد در حالی که ما قیر فروشی نداریم.
وی ادامه داد: قیر برای بخش‌ خصوصی است که تولید می‌شود و ما باید به آنها پول بدهیم که رایگان در اختیار وزارت رفاه قرار گیرد، در این شرایط می‌توان پول را به وزارت راه بدهد تا قیر خریداری کند.
وزیر نفت تصریح کرد: درآمد فروش منابع وزارتخانه باید در اختیار خزانه قرار ‌گیرد که 8 هزار میلیارد تومان برای عوارض و 21 هزار و 300 میلیارد تومان برای یارانه به خزانه داده می‌شود از طرفی پول هزینه پخش و پالایش به جایگاه‌ها برای کارمزد و هزینه تانکرهای حمل و نقل به خزانه داده می‌شود که در کنار آن هزار میلیارد تومان نیز برای قیر می‌دهیم.

**اگر قرار است هزینه خرید قیر تا 2 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش یابد باید از پرداخت یارانه ها کم شود
زنگنه همچنین اظهار داشت: اگر قرار است هزینه خرید قیر تا 2 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش یابد باید از پرداخت یارانه ها کم شود، زیرا شرکت ما اجازه ندارد تغییر ارقام بودجه بدون موافقت سازمان بودجه داشته باشد لذا نامه‌ای به این سازمان دادیم که مجلس براساس قانون به ما فشار می آورد از این رو شما بودجه شرکت پالایش و پخش را اصلاح کنید.
وی یادآور شد: البته این روش برای سال آینده تغییر می‌کند و این بودجه در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار می‌گیرد. تاکنون نیز بودجه قیر را به موقع داده‌ایم ولی باید مازاد آن در قبال انعکاس بودجه‌ای باشد که در غیر این صورت دیوان محاسبات آن را تخلف بودجه‌ای به حساب می آورد.
وزیر نفت در ادامه با بیان این که باید دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه با وزارت نفت به جمع‌بندی در خصوص قیر برسد، اظهار داشت: در حال حاضر 21 هزار و 300 میلیارد تومان برای یارانه‌ها قرار داده‌ایم که با هزینه قیر این میزان به 22 هزار و300 میلیارد تومان می‌رسد.
زنگنه ادامه داد: اجلاس اوپک و غیر اوپک دستاورد خوبی داشت، توانستیم افزایش تولید داشته و سقف تولید باز باشد و اینها ادامه برجام است که از کمیسیون انرژی مجلس برای ادامه همراهی تشکر می‌کنم.
وی در ادامه با بیان این که دیوان محاسبات می تواند در مورد مساله قیر تکلیف را روشن کند، خاطرنشان کرد: در خصوص گازرسانی روستاها اقداماتی انجام شده و استان‌های کرمان، فارس، آذربایجان غربی و خراسان رضوی وضعیت مطلوبی نداشته اند که تلاش های لازم انجام شده است.
وزیر نفت به بند (ق) قانون بودجه و همچنین ماده 12 قانون رونق کسب و کار اشاره کرد و گفت: به استناد این قانون توانستیم مجوز گرفته و از محل صرفه جویی از گازرسانی تعهدات خود را انجام دهیم و در مورد گازوئیل نیز به عنوان یک صادرکننده به شمار رویم.
زنگنه تصریح کرد: در حال حاضر به 8 هزار روستا گازرسانی شده است و این کار تا پایان سال ادامه دارد و نزدیک به 90 درصد جمعیت نیز از گاز استفاده می کنند.

**جایگاه‌های سوخت دارای مجوز که 20 تا 30 درصد پیشرفت داشته اند به کار خود ادامه می دهند
وی همچنین در مورد وضعیت جایگاه های سوخت اظهارداشت: آنهایی که مجوز داشته و پیشرفت بالای 20 تا 30 درصدی داشته اند به آنها گفته شده به فعالیت خود ادامه دهند. عده ای هم مجوز داشته اند اما کاری انجام نشده بود که برای آنها نیز برنامه های لازم در نظر گرفته شده است.
وزیر نفت افزود: حدود 6 هزار جایگاه وجود دارند که به صورت مجزا با ما در ارتباط هستند. به آنها گفته ایم که اگر می‌توانند تبدیل به 100 شرکت شده یا از طریق اتحادیه مربوطه با ما در تماس باشند که در مقابل این وزارتخانه نسبت به ایمنی و کیفیتی که در جایگاه ها باید وجود داشته باشد، مسئولیت داشته باشند.
زنگنه همچنین گفت: در حال حاضر استان های کرمان، فارس، آذربایجان غربی و خراسان رضوی نسبت به سطح کشور از وضعیت گازرسانی نامطلوب‌تری برخوردار هستند.
وی ادامه داد: ماده 12 قانون رونق کسب و کار مصوبه مجلس این راه را برای ما باز کرد که از محل صرفه‌جویی‌های آتی ناشی از گازرسانی تعهدات خود را در قبال این روستاها انجام دهیم چنانچه امسال نخستین سالی است که رقم‌های بزرگ 20 میلیون لیتر در روز از گازوئیل را صادر می‌کنیم در حالی که در گذشته واردکننده گازوئیل بودیم همچنین در حال حاضر 8 هزار روستا در حال گازرسانی است که طبق قول خود تا پایان سال 96 گازرسانی به تمام نقاط کشور پایان می‌یابد.
وزیر نفت باردیگر در خصوص جایگاه‌های سوخت خاطر نشان کرد: جایگاه‌هایی که مجوز داشته و پیشرفت 20 تا 30 درصد داشتند به کار خود ادامه می دهند و سایر جایگاه‌ها که صرفا مجوز گرفته و هیچ تحرکی ندارند، تعیین تکلیف می‌شوند از طرفی قرار است وزارت نفت جایگاه‌های سوخت را در قالب پیشرفته‌تری قرار دهد.
زنگنه یادآور شد: در حال حاضر 6 هزار جایگاه به صورت جداگانه با این وزارتخانه در ارتباط هستند اما قصد داریم حدود 100 شرکت را متولی ساماندهی جایگاه‌ها قرار دهیم تا به وزارت نفت نیز پاسخگو باشند و البته در خصوص برندسازی معتبر جایگاه‌ها قرار نیست از شرکت‌های خارجی استفاده شود.
حسن پور بیگلری نماینده مردم سیرجان در مجلس در پایان اعلام کرد که از پاسخ های وزیر نفت قانع شده است.
نظرات بینندگان